ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

Ζήλια μου...

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

zilia00 

Γράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

Ο Μπέρτραντ Ράσελ απεφάνθη ότι η ζήλια είναι μία από τις κυριότερες αιτίες της δυστυχίας. Είναι μια συνήθης και πλέον ατυχής πλευρά της ανθρώπινης φύσης, διότι δεν είναι μόνο αυτός που ζηλεύει δυστυχισμένος, αλλά επιθυμεί να προκαλέσει δυστυχία και στους γύρω του. Παρόλο που η ζήλια ως συναίσθημα είναι γενικά αρνητικό, ο Ράσελ πίστευε ότι η ζήλια ήταν η κινητήριος δύναμη που έσπρωξε τους ανθρώπους προς την Δημοκρατία, και πρέπει να ενταθεί, προκειμένου να επιτευχθεί ένα καλύτερο πολιτικό σύστημα. Ο Αριστοτέλης στην "Ρητορική" όρισε την Ζήλια (φθόνος) ως τον πόνο που προκαλεί η τύχη των άλλων.

Γενικά η ζήλια πηγάζει κυρίως από την ανασφάλεια, την έλλειψη αυτοπεποίθησης και ωριμότητας. Ο άνθρωπος που ζηλεύει αισθάνεται ότι δεν είναι ικανός και άξιος. Φοβάται ότι θα χάσει σύντροφο, χρήματα κοινωνική θέση κ.α. και για αυτόν το λόγο αισθάνεται άσχημα. Τα συναισθήματα που ακολουθούν ποικίλουν και έχουν να κάνουν με τη βαθμίδα της ζήλιας που βιώνει έκαστος και το πώς έχει μάθει να την διαχειρίζεται. Ένας άνθρωπος ο οποίος ζηλεύει και μάλιστα έντονα, δεν τα έχει καλά με τον εαυτό του, άρα δεν μπορεί να είναι καλός και στις σχέσεις του με τους άλλους. Άλλο ένα αίτιο είναι η έλλειψη αυτοεκτίμησης, η οποία εξωτερικεύεται μέσω της κτητικότητας και της καχυποψίας. Επίσης, μπορεί να προέρχεται από συσσωρευμένο θυμό, ο οποίος εξωτερικεύεται μέσα από απειλές ή βίαιες συμπεριφορές.

Μέσα στις ερωτικές σχέσεις, πολύ συχνά το συναίσθημα αυτό μπορεί να οδηγήσει σε επιθετικές – βίαιες συμπεριφορές και εκδηλώσεις. Η ερωτική ζήλια είναι ένα συναίσθημα, που συνδέεται άρρηκτα με την ανησυχία και το θυμό. Όταν κάποιος ζηλεύει, έχει το φόβο ότι ο σύντροφός του θα τον εγκαταλείψει και αισθάνεται μια μόνιμη απειλή. Αυτή η απειλή ενεργοποιεί τη ζήλια σαν μια στρατηγική αντιμετώπισης που δίνει την ψευδαίσθηση πως με αυτόν τον τρόπο θα αποφύγει κανείς δυσάρεστες εκπλήξεις.

Παρόλα αυτά, η ζήλια δεν είναι πάντοτε μια έννοια με αρνητικό χαρακτήρα. Συχνά προκύπτει από τον θαυμασμό και τότε είναι άκρως φυσιολογικό και υγιές να νιώθει κάποιος έτσι. Σε αυτές τις περιπτώσεις το συναίσθημα αυτό πηγάζει από τη φιλοδοξία και τη επιθυμία της εξέλιξης. Το να θέλει κάποιος να συναγωνιστεί με ευγενή άμυλα κάποιον άλλον, με σκοπό να γίνει καλύτερος, είναι απόλυτα αποδεκτό και η ζήλια σε αυτήν την περίπτωση γίνεται ο κινητήριος μοχλός προς την επιτυχία.

Το πρόβλημα δημιουργείται όταν η ζήλια φθάνει σε παθολογικό επίπεδο. Υπάρχει μια λεπτή γραμμή από το στάδιο της παθολογικής ζήλιας μέχρι αυτό του φθόνου, που είναι ένα συναίσθημα αυτοκαταστροφικό. Πολλοί άνθρωποι δεν μπορούν να διαχειριστούν το συναίσθημα ζήλιας που νιώθουν με αποτέλεσμα να συμπεριφέρονται ύπουλα, εχθρικά και χαιρέκακα. Αυτοί οι άνθρωποι υποφέρουν και εύκολα οδηγούνται σε συμπεριφορές τέτοιες όπου υποφέρουν και οι άλλοι.
«Λίγοι άνθρωποι το έχουν στη φύση τους αυτό: να τιμούν χωρίς φθόνο τον ευτυχισμένο φίλο τους».

Αισχύλος,525-456 π.χ. Αρχαίος τραγικός ποιητής

Η οικογένεια εκπαιδεύει τα παιδιά της

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

oikogenia 

Γράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (Π.Ο.Υ.) ο όρος "υγεία" δεν περιγράφει απλά την απουσία μιας ασθένειας, αλλά αναφέρεται σε μια κατάσταση "καλής" σωματικής, ψυχολογικής και κοινωνικής ευεξίας. Ο άνθρωπος χαρακτηρίζεται σήμερα ως βιο-ψυχο-κοινωνική οντότητα και κάθε προσέγγιση που τον αφορά οφείλει να λαμβάνει υπ' όψιν και τις τρεις αυτές αλληλοσχετιζόμενες συνιστώσες δηλαδή τη βιολογική, την ψυχολογική και την κοινωνική.

Είναι σημαντικό να έχουμε στο μυαλό μας ότι κατά τη διάρκεια της ζωής μας έχουμε τη δυνατότητα με τη στάση μας άλλοτε άμεσα και άλλοτε έμμεσα να βελτιώνουμε ή να επιβαρύνουμε κάποιον από τους τρεις ή και τους τρεις παραπάνω παράγοντες. Το θέμα της πρόληψης της ψυχικής και σωματικής υγείας αφορά ευρύτερα την κοινωνία μας και κατά συνέπεια την οικογένεια ως ένα αναπόσπαστο κομμάτι της Ελληνικής πραγματικότητας.

Η οικογένεια δεν είναι η μόνη κοινωνική ομάδα στη ζωή των παιδιών, αλλά είναι η πιο σημαντική γι' αυτά. Είναι αυτή που πρωτίστως τα «εκπαιδεύει» να έχουν μια γενικά θετική στάση για τη ζωή, να έχουν κριτική σκέψη, να εκφράζουν τις απόψεις και τα συναισθήματά τους. Μέσα σε αυτή μαθαίνουν αξίες ζωής, να επιβάλλονται στις παρορμήσεις τους, να αναλαμβάνουν ευθύνες, να κάνουν σωστές επιλογές, να σέβονται το περιβάλλον, τους άλλους αλλά και τον εαυτό τους, να συνεργάζονται, να δημιουργούν και να διατηρούν καλές σχέσεις. Εκπαιδεύονται κυρίως μέσα από την μίμηση των γονέων τους και υιοθετούν ένα υγιεινό τρόπο ζωής, να είναι και να αισθάνονται ασφαλείς, να καλλιεργούν την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση τους.

Η οικογένεια σήμερα, έχει ανάγκη να αποκτά νέες δεξιότητες έτσι ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στα νέα δεδομένα και τις προ-σ-κλήσεις των καιρών μας, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες του κάθε ατόμου που περιλαμβάνει. Ο ρόλος του γονιού έχει επίσης μια εξελικτική πορεία, χρειάζεται υπευθυνότητα, έχει απαιτήσεις και προσωπικούς περιορισμούς, είναι μια αξιοζήλευτη δουλειά που «παντρεύει» τη γνώση με το ένστικτο, την ευαισθησία με την αντοχή, την κατανόηση με τη σύγκρουση, τα όρια με την ευελιξία, το χιούμορ με τις απαιτήσεις, τις προσωπικές ανάγκες του γονιού με τις ανάγκες των παιδιών.

Η οικογένεια μπορεί και οφείλει να βοηθήσει στην πρόληψη μιας καλής υγείας. Η πρόληψη ξεκινάει πρώτα από τους ίδιους τους γονείς. Αφορά το κατά πόσο ο κάθε γονιός φροντίζει τον εαυτό του, τις δικές του ανάγκες και σχέσεις, την προσωπική του εξέλιξη. Ο γονιός είναι πρότυπο και έμπνευση ζωής για το παιδί.

Η ικανοποίηση που αντλούν οι γονείς από τη ζωή τους, από τις σχέσεις τους, τη δουλειά τους, δίνει δύναμη να μεγαλώσουν παιδιά αυτόνομα, με θέληση να διεκδικήσουν τη ζωή. Το να είναι κάποιος γονιός, λέγεται ότι είναι τέχνη. Είναι ένας ρόλος που απαιτεί συναίσθημα, γνώση, ενέργεια, χιούμορ, υπομονή, επιμονή, κατανόηση, θετική διάθεση. Ο γονιός έχει να συν-διαμορφώσει ένα κλίμα στην οικογένεια, μέσα στο οποίο το παιδί θα μάθει να αγαπάει, να σέβεται, να συνεργάζεται, να κρίνει, να κερδίζει και να χάνει, να επιλέγει, να ψάχνει, να εκφράζει τα συναισθήματά του όποια και αν είναι αυτά, να επικοινωνεί ουσιαστικά.

Τα χαρακτηριστικά αυτά μέσα στην οικογένεια, είναι δυνατόν να βάλουν τις προϋποθέσεις για την υγιή ανάπτυξη του παιδιού και παράλληλα να λειτουργήσουν προστατευτικά. Η θετική, ζεστή σχέση μεταξύ γονιών και παιδιών, η οποία προσφέρει αίσθηση ασφάλειας ακόμα και όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα μέσα στην οικογένεια είναι επίσης πολύ σημαντικός παράγοντας.

Η ανοιχτή και άμεση επικοινωνία μέσα στην οικογένεια, μεταξύ συντρόφων αλλά και μεταξύ γονέων και παιδιών, προσφέρει θετικά οφέλη όπως, το μοίρασμα προσωπικών επιτυχιών αλλά και προβληματισμών, δίνει τη δυνατότητα για άμεση και έγκαιρη υποστήριξη μεταξύ των μελών σε δύσκολες καταστάσεις, και γενικά φέρνει τα μέλη της οικογένειας πιο κοντά.

Η δημιουργία και διατήρηση υγιών κοινωνικών σχέσεων (συγγενείς, φίλους, ευρύτερη κοινότητα κλπ.), δημιουργεί στα παιδιά την αίσθηση του «ανήκειν» σε ένα ευρύτερο περιβάλλον. Εκπαιδεύει τα παιδιά στο ότι οι άνθρωποι υπάρχουν και διαμορφώνονται μέσα από τις σχέσεις και όχι αποκομμένοι, επίσης μαθαίνουν να συνυπάρχουν εποικοδομητικά με τους άλλους ανθρώπους, κτίζοντας σταδιακά μια υγιή προσωπικότητα.

Η φροντίδα των γονιών για την ψυχική και σωματική τους υγεία λειτουργεί ως ένας ισχυρός θετικός παράγοντας για την υιοθέτηση μιας ανάλογης θετικής στάσης από την πλευρά των παιδιών. Το να έχουμε άμεση και ανοιχτή επικοινωνία με τους συντρόφους και τα παιδιά μας, να προσέχουμε τη διατροφή μας και την σωματική μας άσκηση, να έχουμε προσωπικό χρόνο και να παίρνουμε χαρά από τις δραστηριότητές μας.

Η ανάληψη μικρών ευθυνών και η οριοθέτηση δημιουργεί σταδιακά στα παιδιά την αίσθηση ότι μπορούν να σταθούν στα πόδια τους και ότι είναι χρήσιμα. Οι σταθεροί και συνεπείς κανόνες είναι σημαντικοί και δίνουν πλαίσιο στη ζωή. Για τα παιδιά οι σαφής κανόνες θέτουν ασφαλή όρια και τα βοηθούν στη συμβίωση με τους άλλους. Στην πραγματικότητα τα ίδια τα παιδιά, παρότι συχνά αντιδρούν, χρειάζονται τους κανόνες και τα όρια γιατί τους δίνουν την αίσθηση της ασφάλειας και της ανακούφισης. Απώτερος στόχος βέβαια όλων αυτών είναι τα παιδιά να αποκτήσουν την ικανότητα της ευθύνης του εαυτού τους καθώς και της δικής τους εσωτερικής πειθαρχίας.

Η επαφή των γονέων με το εκπαιδευτικό περιβάλλον (σχολείο, φροντιστήριο, άλλη δραστηριότητα) το θετικό ενδιαφέρον και νοιάξιμο τους, είναι επίσης σημαντικοί παράγοντες. Τα παιδιά, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς είναι ένα αλληλοσχετιζόμενο σύστημα το οποίο είναι σε διαρκή αλληλεπίδραση και το κάθε μέρος επηρεάζει και επηρεάζεται από το άλλο.

Τα χρόνια που το παιδί μεγαλώνει μέσα στην οικογένεια είναι καθοριστικά για την εξέλιξη και διαμόρφωσή του. Η οικογένεια αποτελεί κάτι πολύ περισσότερο από ένα σύνολο ατόμων που μοιράζονται ένα συγκεκριμένο φυσικό και ψυχολογικό χώρο. Η οικογένεια είναι ένα φυσικό κοινωνικό σύστημα με δικά του χαρακτηριστικά και ιδιότητες, το οποίο έχει αναπτύξει ένα σύνολο κανόνων, έχει αναθέσει ρόλους στα μέλη του, διαθέτει μια οργανωμένη δομή εξουσίας και έχει αναπτύξει πολύπλοκους φανερούς και μη φανερούς τρόπους επικοινωνίας και επίλυσης προβλημάτων που επιτρέπουν διάφορα καθήκοντα να εκτελούνται με αποτελεσματικό τρόπο.

Μέσα σε ένα τέτοιο σύστημα τα άτομα συνδέονται μεταξύ τους με ισχυρές, ανθεκτικές, αμοιβαίες συναισθηματικές προσκολλήσεις και πίστη που μπορεί να παρουσιάζουν διακύμανση όσον αφορά στην έντασή τους μέσα στο χρόνο, αλλά που ωστόσο διατηρούνται για ολόκληρη τη ζωή της οικογένειας. 

Τραύμα ή Διαταραχή μετατραυματικού στρες…

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

metatravmatiko stress 

Γράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

Καμιά φορά συμβαίνει να εισχωρήσει σ' ένα στρείδι ένας κόκκος άμμου ή ένα ξένο σώμα. Εάν το στρείδι δε μπορεί να το αποβάλλει, τότε το ξένο αυτό σώμα διαταράσσει την ισορροπία του. Γύρω από αυτό δημιουργείται ένα είδος μόλυνσης, σκλήρυνσης ή σήψης. Αυτή η διαταραχή μπορεί να κάνει όλο το βιολογικό σύστημα του στρειδιού να νοσήσει. Για να αμυνθεί, το στρείδι «χτίζει» αλλεπάλληλα στρώματα πέρλας γύρω από τον κόκκο της άμμου. Έτσι δημιουργείται σιγά σιγά το μαργαριτάρι. Ο κόκκος απομονώνεται από το περιβάλλον του και δε μπορεί να βλάψει πια το στρείδι. Το μαργαριτάρι εξασφαλίζει στο στρείδι την επιβίωση. Ίσως γι αυτό παρομοιάζουν το μαργαριτάρι με δάκρυ, επειδή κατά κάποιο τρόπο εμπεριέχει τον πόνο.

Στον άνθρωπο μια τραυματική εμπειρία μπορεί να προκληθεί από μια σοβαρή αρρώστια, κάποιου είδους κακοποίηση, κάποιο έντονο φυσικό φαινόμενο όπως ένας σεισμός, μια επίθεση, η παραμέληση, μια μαρτυρία στην βία, κάποιο ατύχημα. Επιπλέον σε έναν ενήλικα, ως τραυματική μπορεί να βιωθεί ακόμα και μια δύσκολη γέννα, ή η απώλεια εργασίας, αλλά και ένας ξαφνικός κακός θάνατος. Γενικά ένα περιβάλλον από το οποίο απουσιάζει η αγάπη ή κυριαρχεί η απόρριψη είναι πιθανό, μακροπρόθεσμα, να λειτουργήσει τραυματικά. Αν οι προσπάθειές να ξεπεραστούν τα βιώματα αυτά δεν επαρκούν, τότε δημιουργούνται εσωτερικά «ρήγματα». Οι εμπειρίες εγγράφονται ανεξίτηλα στη μνήμη και προκαλούν «ψυχικά τραύματα». Ο κατάλογος των συμπτωμάτων είναι αρκετά μεγάλος ένα δείγμα του είναι:

• «Κατακλύζονται» από εικόνες, σκέψεις και συναισθήματα που σχετίζονται με την τραυματική εμπειρία δυσκολεύονται όμως να μιλήσουν για αυτά.

• Παρουσιάζουν δυσκολία συγκέντρωσης και δυσκολία στον ύπνο, στον οποίο βλέπουν συχνά εφιάλτες.

• Έχουν εκρήξεις θυμού ή παρουσιάζουν κρίσεις πανικού κ φοβίες.

• Υποφέρουν από κατάθλιψη και σκέφτονται πως η ζωή τους είναι χωρίς νόημα.

• Δυσκολεύονται να δημιουργήσουν ή να διατηρήσουν στενές σχέσεις.

• Έχουν ψυχοσωματικές αντιδράσεις και συμπτώματα (πονοκεφάλους, ταχυκαρδίες κ.α.).

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις οι άνθρωποι και ιδιαίτερα τα παιδιά, χρειάζονται βοήθεια. Ένας λόγος είναι, να δουλευτούν συναισθήματα που είναι συντριπτικά ή που μπορεί να έχουν θαφτεί και να δημιουργήσουν έντονα προβλήματα. Όταν αυτή η κατάσταση επιμένει για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από ένα μήνα, διαγιγνώσκεται ως διαταραχή μετατραυματικού στρες. Η διαταραχή μετατραυματικού στρες είναι μια από τις πολλές παθήσεις που ανήκουν στη κατηγορία των αγχωδών διαταραχών και επηρεάζει περίπου 1 στα 10 άτομα. Αποτελεί ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα ψυχικής υγείας. Τα παιδιά όπως και οι ενήλικοι μπορεί να εμφανίσουν διαταραχή μετατραυματικού στρες και να έχει τόσο σοβαρή εξέλιξη ώστε να δυσκολεύονται να ζήσουν φυσιολογικά

Η θεραπευτική διαδικασία για το παιδί διαφέρει από αυτή του ενήλικα. Μέσα στη θεραπεία το παιδί, ανατρέχει συμβολικά μέσα από το παιχνίδι στην τραυματική εμπειρία με στόχο να εκφράσει τα θαμμένα συναισθήματα του γύρω από το γεγονός, να τα επεξεργαστεί, να τα ξεπεράσει και να αναπτύξει μια αίσθηση ελέγχου. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες παίρνουμε τον ρόλο του παιδιού για να καταλάβουμε πως μπορεί να επηρεάζει ένα τραυματικό γεγονός το παιδί και πως μπορεί να επέλθει η θεραπεία. Χρησιμοποιούμε διάφορα υλικά και παιχνίδια για να μπούμε στο συμβολικό παιχνίδι.

Όπως το στρείδι λοιπόν αντιδρά και ο ανθρώπινος οργανισμός μετά από μια τραυματική εμπειρία, κατά την οποία νιώθει ανήμπορος και αβοήθητος. Οι αναμνήσεις, οι εικόνες και οι αισθήσεις τις οποίες δε μπορεί να επεξεργαστεί απομονώνονται σωματικά και ψυχικά. Κάποιες φορές δεν θυμούνται καν τι έγινε. Όταν όμως υπάρξει η κατάλληλη αφορμή ή σε μια κρίσιμη περίοδο της ζωής, ο τρόμος και η απόγνωση έρχονται στην επιφάνεια. Συνέπεια μπορεί να είναι η εκδήλωση μιας μετατραυματικής διαταραχής, κατάθλιψης, φοβίας ή ψυχοσωματικών συμπτωμάτων. Τα συμπτώματα αυτά, όσο δυσάρεστα κι αν είναι, μπορεί να αποτελέσουν και να ερμηνευτούν ως μια ευκαιρία επούλωσης του ψυχικού τραύματος. Στην θεραπεία βιώνεται η πρώιμη τραυματική εμπειρία, με περισσότερη ασφάλεια, έτσι ώστε να ερμηνευθεί αποκτώντας νέο νόημα μέσα στις διαστάσεις της ενήλικης κατανόησης.

 

Το χρήμα δεν φέρνει την ευτυχία!

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

  

Γράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

«Ο ισχυρός έχει σκλάβους, ο πλούσιος κόλακες και ο σοφός φίλους.» Ισοκράτης

Ο Ισοκράτης πίστευε λοιπόν πως ο σοφός άνθρωπος επενδύει στη φιλία ….πόσο σύγχρονος-επίκαιρος και δίκιο είχε τελικά; Το χρήμα μπορεί να βελτιώνει την ικανοποίηση που νιώθουμε με τη ζωή μας, αλλά σίγουρα δεν εξασφαλίζει ότι θα την απολαμβάνουμε κιόλας. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν ερευνητές οι οποίοι ανέλυσαν στοιχεία από 136.000 εθελοντές από 132 χώρες. Οι εθελοντές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια για την ζωή τους και μεταξύ άλλων βαθμολόγησαν την ζωή τους σε μια κλίμακα από το 0 (χείριστη) έως το 10 (τέλεια).

Επιπλέον, τους ζητήθηκε να απαντήσουν σε ερωτήματα για τα θετικά και τα αρνητικά τους συναισθήματα όπως, αν νιώθουν ότι ο περίγυρός τους τούς σέβεται, αν έχουν φίλους και συγγενείς στους οποίους μπορούν να βασίζονται σε περίπτωση ανάγκης, καθώς και στο πόσο ελεύθεροι αισθάνονται στην επιλογή των καθημερινών δραστηριοτήτων τους, την εκμάθηση νέων πραγμάτων ή τέλος πάντων στο να κάνουν πράγματα που τους αρέσουν. Η ανάλυση όλων των στοιχείων έδειξε πως η ικανοποίηση από τη ζωή αυξάνεται κατ’ αναλογία με το εισόδημα – τόσο το ατομικό όσο και της χώρας. Ωστόσο, δεν ήταν το εισόδημα ο καθοριστικός παράγοντας για να νιώθουν οι εθελοντές ικανοποιημένοι από τη ζωή τους: το να νιώθουν ότι οι άλλοι τους σέβονται, το να έχουν αυτονομία, το να έχουν στήριξη από τους φίλους και τους συγγενείς και το να έχουν μια δουλειά που τους «γέμιζε», ήταν πολύ πιο σημαντικά. Πολλοί αναρωτιούνται εάν το χρήμα φέρνει την ευτυχία, πόσο μάλλον στις δύσκολες στιγμές που περνάει και η Ελληνική οικονομία, η απάντηση εξαρτάται από το πώς ορίζει τελικά ο καθένας μας την ευτυχία. Έτσι εάν κοιτάξουμε την ικανοποίηση από τη ζωή, βλέπουμε ότι ανάμεσα στην ευτυχία και στο χρήμα υπάρχει ένας τεράστιος κόσμος, που τελικά είναι και αυτός που κάνει τη διαφορά. Οι περισσότερες μελέτες δείχνουν, πως ναι μεν το χρήμα μπορεί να μας κάνει πιο ικανοποιημένους από την ζωή, αλλά σίγουρα δεν μπορεί να βοηθήσει στο πόσο θα την απολαμβάνουμε – άρα στο πόσο ευτυχισμένοι θα είμαστε.

Οι πολλοί φίλοι επίσης αποτελούν ελιξίριο μακροζωίας, αυτοί μας βοηθούν να ζούμε περισσότερα και καλύτερα χρόνια. Το να έχει κανείς ένα ευρύ δίκτυο καλών φίλων και γειτόνων αυξάνει κατά 50% τις πιθανότητες επιβίωσης σε όλες τις ηλικίες – ίσως διότι όταν φροντίζουμε τους φίλους μας κι εκείνοι εμάς, τελικά φροντίζουμε ο καθένας από τη μεριά του και τον εαυτό του.

Βέβαια με τους ρυθμούς εργασίας και όλων των υποχρεώσεων σήμερα στη ζωή μας, προσπαθώντας να ισορροπήσουμε καριέρα και οικογένεια, χάνουμε σταδιακά τον κοινωνικό μας ιστό. Επιπλέον φαίνεται πως όσοι αποξενώνονται από τους φίλους τους λόγω οικογενειακών και επαγγελματικών υποχρεώσεων, μειώνουν τις πιθανότητες να φτάσουν έως τα βαθιά τους γηρατειά όσο θα τις μείωναν και αν ήταν παχύσαρκοι ή δεν γυμνάζονταν συστηματικά.

Το όφελος από τους φίλους δεν περιορίζεται ηλικιακά. Οι φιλίες δημιουργούν δίχτυ προστασίας γύρω μας σε όλες τις ηλικίες. Δυστυχώς όμως, ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η τεχνολογία (με την τρομερή αύξηση των ψηφιακών ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης, τύπου Facebook, Twitter) κάνουν πολλούς να πιστεύουν πως η πρόσωπο με πρόσωπο επαφή δεν είναι απαραίτητη. Δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα. Ούτε πρέπει να θεωρούμε δεδομένες τις σχέσεις μας. Η συνεχής αλληλεπίδραση και φροντίδα είναι αυτές που μας ωφελούν ψυχικά αλλά και σωματικά. Το να έχει κανείς πολλά χρήματα, ομορφιά και φήμη μπορεί να μοιάζει με σίγουρο εισιτήριο για την ευτυχία, αλλά αυτά τελικά δεν είναι αρκετά. Η προσωπική ολοκλήρωση και η βοήθεια προς τους άλλους (Αλτρουισμός), βοηθάει πολλούς ανθρώπους να νιώσουν καλύτερα, έτσι ικανοποιούν βασικές ανάγκες τους, όπως η συντροφικότητα, η αυτοεκτίμηση και η αυτάρκεια, που φαίνεται να είναι πιο σημαντικά για να νιώσει κάποιος ολοκληρωτικά ευτυχισμένος. Τέλος σημαντικός παράγοντας για την ευτυχία του ανθρώπου είναι και η δυνατότητα του να ακολουθεί και να ασχολείται με τα χόμπι του. Κατασκευές, μουσική, σινεμά, θέατρο, κάποιο άθλημα οτιδήποτε γεμίζει τον καθένα και τον ευχαριστεί ας βρίσκει λίγο χρόνο στην ζωή του και για αυτό.

Τέλος να θυμάστε και την επίκαιρη άποψη του Ουγκώ:

«Η πιο μεγάλη ευτυχία στη ζωή είναι αυτή που μας δίνει η αντίληψη πως μας αγαπούν.»

Βίκτωρ Ουγκώ (1802 – 1885)

 

Παιδικές φιλίες

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

 Γράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

Για όλους μας η οικογένεια είναι ο πρώτος φορέας κοινωνικοποίησης και είναι αυτή που οφείλει να βοηθήσει στην ανάπτυξη των περαιτέρω κοινωνικών επαφών των νεαρών μελών της.

Από την πρώιμη κιόλας παιδική ηλικία είναι σημαντικό για τα παιδιά να συνάπτουν φιλίες με συνομηλίκους τους, αυτό επιτυγχάνεται πιο εύκολα όσο πιο κοινωνική είναι και η οικογένεια μέσα στην οποία γεννιούνται και μεγαλώνουν.

Τα οφέλη από τις παιδικές φιλίες των μικρών παιδιών είναι πολλά και παίζουν ιδιαίτερο ρόλο στην ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, όπως η ικανότητα αντιμετώπισης των συγκρούσεων, η αντίληψη του εαυτού τους και του άλλου, η κατανόηση των κανόνων ηθικής, καθώς και η διαπίστωση του ρόλου του φύλου.

Είναι όμως δυνατόν να υπάρχουν φιλίες μεταξύ των πολύ μικρών παιδιών;

Παιδιά μικρής ηλικίας συχνά αναφέρονται και μιλάνε για τους φίλους τους. Τους θεωρούν σημαντικούς για την ευχαρίστηση και την διασκέδασή τους. Το συνεργατικό παιχνίδι, η συντροφικότητα, η υποστήριξη και η αλληλοβοήθεια, είναι κάποια από τα θέματα που τους ακούμε ακόμα και σε μικρή ηλικία να μιλάνε, καθώς και για τη στοργή που αισθάνονται από και μέσα στη φιλία τους. Επιπλέον, παιδιά πολύ μικρής ηλικίας μπορούν να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους και να καταβάλλουν προσπάθειες να παρηγορήσουν τους φίλους τους. Στη διάρκεια της πρώιμης παιδικής ηλικίας ορισμένα παιδιά έχουν ιδιαίτερα ανεπτυγμένη την ικανότητα της κατανόησης, της ευαισθητοποίησης και της δημιουργίας στενών σχέσεων με τους κοντινούς τους φίλους. Μάλιστα συγχωρούν πολύ πιο εύκολα τους φίλους παρά τα αδέρφια τους. Επίσης τα ακούμε πολύ συχνά να μιλάνε και να χαίρονται για τα κατορθώματα των φίλων τους ή ακόμα και να στεναχωριούνται με τις αποτυχίες τους.

Επιπρόσθετα, οι φίλοι αλληλοϋποστηρίζονται σε μεταβατικές περιόδους. Έτσι, παιδιά που άλλαξαν παιδικό σταθμό μαζί με τους φίλους τους, παρατηρούμε πως προσαρμόστηκαν ευκολότερα. Τα τετράχρονα και τα πεντάχρονα παιδιά συχνά ανέφεραν ότι οι φίλοι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να αισθανθούν ευτυχισμένα στο καινούριο περιβάλλον. Ακόμα έχει αποδειχτεί ότι φίλοι μπορεί να υποστηρίξουν τρίχρονα παιδιά τα οποία βιώνουν αναστάτωση στην οικογένεια διότι πρόσφατα απέκτησαν αδερφάκι. 

Οι φίλοι, να ξέρεις, είναι η περιουσία μου. Κοπιάσαμε για να βρεθούμε, δουλέψαμε για να δεθούμε. Και τώρα, αυτοί είναι το οπλοστάσιό μου στις δύσκολες μέρες της άρνησης και της απογοήτευσης. Κάθε φορά που ξοδεύομαι στη θλίψη, είναι εκεί για να μου δώσουν το χέρι τους, ν’ ακούσουν τη φωνή μου, να βάλουν πλάτη στο βάρος μου. Μαζί τους όλα φαίνονται αλλιώς, όλα αλαφραίνουν κάπως.

Εσύ σαν γονέας υποστήριξε, ενθάρρυνε και βοήθησε το παιδί σου σε αυτή την διαδρομή όσο μπορείς.