ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

Η αυτοεκτίμηση

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

autoektimisiΓράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια

A

ς δούμε αρχικώς τι είναι και πώς ορίζεται η αυτοεκτίμηση με απλά λόγια.

  • Αφορά πρωτίστως την αξία που αποδίδουμε στον εαυτό μας, ο καθένας από εμάς.
  • Μετά έχει να κάνει με την αγάπη, την στήριξη και την αναγνώριση που λαμβάνουμε ή όχι από τους σημαντικούς άλλους, της ζωής μας.
  • Αποτελεί μια ένδειξη για το πόσο εκτιμούμε τον εαυτό μας, πόσο τον αγαπάμε.
  • Παρόμοιοι όροι είναι ο αυτοσεβασμός και η αυτοπεποίθηση.
  • Η αυτοεκτίμηση σχετίζεται με την αυτό-εικόνα μας το πώς δηλαδή βλέπουμε τον εαυτό μας.
  • Η αυτοεκτίμηση σχετίζεται με την αυτό-γνωσία, πόσο καλά γνωρίζουμε τον εαυτό μας, με τα θετικά και αρνητικά του στοιχεία.
  • Η αυτοεκτίμηση σχετίζεται με την αυτό-πεποίθηση πόσο όμορφα αισθανόμαστε με τον εαυτό μας και ειδικά όταν είμαστε μόνοι μας.
  • Η αυτοεκτίμηση σχετίζεται με την αυτό-αποδοχή κατά πόσο αποδεχόμαστε αυτό που είμαστε. Αυτό αποτελεί για πολλούς και το πιο δύσκολο κομμάτι.

Αφού έχουμε λοιπόν έναν ορισμό για την έννοια της αυτοεκτίμησης, ας δούμε τώρα τους πιο συνηθισμένους τρόπους, με τους οποίους αποθαρρύνουμε τον εαυτό μας και τους άλλους αρκετά συχνά στη ζωή μας:

Υπερβολικά υψηλές προσδοκίες και στόχοι

Είναι σημαντικό να καταλάβουμε τη διαφορά ανάμεσα στην ανθρώπινη τάση να κινούμαστε προς την τελειότητα (γνωρίζοντας ότι δεν μπορούμε να τη φτάσουμε, καθώς δεν υπάρχει) και στην ανάγκη να είμαστε τέλειοι (πιστεύοντας ότι μονάχα η τελειότητα θα μας εξασφαλίσει την αξία μας σαν άτομα). Στη δεύτερη περίπτωση δε θα είμαστε ποτέ ευχαριστημένοι από τον εαυτό μας και από τη ζωή γενικότερα.

Υπερβολική έμφαση στον ανταγωνισμό

Εκείνο που είναι καλό να έχουμε υπόψη μας είναι ότι, όταν ανταγωνιζόμαστε τον ίδιο μας τον εαυτό για να γίνουμε καλύτεροι, αντί να ανταγωνιζόμαστε τους άλλους, έχουμε μεγαλύτερες πιθανότητες να εξελιχθούμε σαν άτομα. Παράλληλα όμως οφείλουμε να είμαστε προετοιμασμένοι να δεχθούμε μια ενδεχόμενη αποτυχία. Εδώ περιλαμβάνεται και η τάση πολλών γονέων να συγκρίνουν τα παιδιά τους με άλλα μια συνήθεια που θεωρείται μέγα σφάλμα.

Έμφαση και διαρκής ενασχόληση με τα λάθη

Ένα λάθος μας δείχνει τι να αποφύγουμε και μας ωθεί να σκεφτούμε πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης. Μας βάζει να σκεφτούμε εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισης μιας κατάστασης, ενός προβλήματος. Δυστυχώς πολύ δίνουμε μεγάλη αξία στα λάθη. Είναι αυτά που θυμόμαστε περισσότερο και στοιχειώνουν έντονα την ύπαρξη. Τα λάθη είναι ανθρώπινα, ωφέλιμα και αποδοτικότερα, αρκεί να έχουμε μια θετική στάση απέναντι τους και να μην μένει το συναίσθημα που απορρέει απ΄ αυτά στη μνήμη μας.

Αρνητικές προσδοκίες

Μας αποθαρρύνουν καθώς προβάλλουμε τις φανταστικές τις περισσότερες φορές ανησυχίες μας και οδηγούμαστε σε αυτό που αρχικά φοβόμασταν, στο γεγονός ότι δε θα τα καταφέρουμε (αυτοεκπληρούμενη προφητεία). Πολύ πάρα πολύ συχνά μπαίνουν στην διαδικασία να σκέφτονται τρομερά αρνητικά σενάρια σαν μια προσπάθεια προετοιμασίας αν όντος συμβεί κάτι τέτοιο… .και αν δεν συμβεί έτσι? Καταναλώσανε τόση ενέργεια χάλασαν την διάθεση τους μερικές φορές και για μέρες και το κακό που είχαν φανταστεί δεν συνέβη. Ποιο λοιπόν το όφελος?

Ο Rudolf Dreikurs, ισχυρίζεται ότι για να ενθαρρύνουμε και να αποδεχθούμε τον εαυτό μας πρέπει αρχικά να αναπτύξουμε το θάρρος να μην είμαστε τέλειοι γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει πρώτα να δεχθούμε τις δικές μας ατέλειες και αδυναμίες και στη συνέχεια τις ατέλειες και τις αδυναμίες των άλλων. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε τη διάθεση να αξιολογήσουμε τη συμπεριφορά και τις πράξεις μας, αφού τις διαχωρίσουμε από την αξία μας σαν άτομα.

 

Σας εύχομαι μια όμορφη εβδομάδα με πολλές επιτυχίες, Μαρία Ξανθοπούλου.

Απλά «μπορώ»

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

goneis_paidiΓράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια

Ο

ι περισσότεροι άνθρωποι ζουν και λειτουργούν μέσα στις συνήθειές τους. Γίνεται πολύς λόγος για αυτές και πολύ συχνά ακούμε πως είναι πολύ δύσκολο να απαλλαγούμε από μια συνήθεια μας. Πόσο μάλλον όταν απορρέει κάποιο όφελος από αυτήν. Αν και έχει αποκτήσει δυστυχώς μια αρκετά αρνητική χροιά η συνήθεια δεν παύει να είναι κάτι απαραίτητο, ειδικά για αυτούς που μεγαλώνουν παιδιά. Τα παιδιά όσο παράλογο και να ακούγεται χρειάζονται μια ρουτίνα, ένα πρόγραμμα και καθημερινές τακτικές συνήθειες. Έτσι λειτουργούν καλύτερα, έτσι νιώθουν πως μπορούν να προβλέπουν και να επηρεάζουν το μέλλον τους.

Η θέληση να μάθει ένας άνθρωπος και ειδικά ένα παιδί κάτι νέο, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Στα παιδιά παίζει σημαντικό ρόλο ποιο θα είναι για αυτά το «κέρδος» ή το «όφελος» που πηγάζει από κάθε νέα ικανότητα που θα μάθουν. Δεν είναι εύκολο να μάθει κανείς ποδήλατο, αλλά για αυτή την ικανότητα υπάρχει μεγάλη θέληση και επιθυμία από κάθε παιδί. Όλα τα παιδιά αναγνωρίζουν πόσο θα διασκεδάζουν με τις βόλτες και δεν χρειάζεται να τα εξηγήσουμε ότι είναι κάτι που θα τους προσφέρει χαρά. Το γνωρίζουν και το θέλουν, ξέρουν καλά το κέρδος που θα αποκτήσουν.

Συχνά όμως, δεν γνωρίζουν το όφελος μιας νέας ικανότητας που τους προτρέπουμε να μάθουν. Πολλές φορές δεν τους αρκεί μια απλή αιτία ή ο λόγος που τους δίνουμε, μη αναγνωρίζοντας το όφελος εξαρχής. Επίσης δεν βλέπουν εύκολα τον λόγο να αλλάξουν μια συνήθεια τους, όπως το να κοιμούνται με το φως σβηστό. Εκεί χρειάζονται την δική σας μεσολάβηση και παρότρυνση. Ρωτήστε το παιδί σας «έλα για σκέψου για ποιο λόγο θα ήταν καλό;». Συζητώντας θα ανακαλύψετε μαζί αρκετούς λόγους για τους οποίους αξίζει να κάνει την προσπάθεια αυτή να μάθει κάτι νέο. Όσο πιο πολλούς λόγους αναγνωρίζει, τόσο αυξάνεται και η επιθυμία του. Επιπλέον το παιδί μαθαίνει να σκέφτεται και να αναγνωρίζει πως κάθε πράξη του έχει και κάποια συνέπεια. Μιλήστε με το παιδί για όλα τα θετικά και αρνητικά που απορρέουν από κάθε του συνήθεια. Οι γονείς γνωρίζετε καλύτερα τα παιδιά σας και πρέπει να είστε και εφευρετικοί, σκεφτείτε πώς μπορείτε καλύτερα να τα προτρέψετε και να τα ενθαρρύνετε.

Επειδή η σημασία της λέξεως όφελος δεν είναι πάντα κατανοητή στα παιδιά, «καλό θα ήταν» να τους εξηγήσετε και να βεβαιωθείτε πως το έχουν καταλάβει. Πολλές φορές βοηθάει να γράψετε μαζί με το παιδί σας μια λίστα αυτών που θα κερδίσει από τη νέα του ικανότητα. Σ’ αυτό μπορούν να συμβάλουν, η οικογένεια οι συγγενείς και οι φίλοι. Τα παιδιά χρειάζονται την δική σας ενίσχυση, αλλά χρειάζονται και την ενίσχυση του κοινωνικού τους περιβάλλοντος. Υποστηρίξτε το παιδί σας με λόγια ενθαρρυντικά τα οποία θα αυξήσουν και την αυτοπεποίθηση του αλλά και την πίστη του πως θα τα καταφέρει. Θυμίστε στο παιδί σας παλιότερες επιτυχίες και επιτεύγματα του και πως μετά από κάθε πραγματική και ουσιαστική προσπάθεια έπεται η επιτυχία, γιατί όχι και η ευτυχία. Συζητείστε μαζί τους δικές σας επιτυχίες και πώς νιώσατε όταν πετύχατε τον στόχο σας. Μεταδώστε έντονα τα συναισθήματα σας, μιλήστε με όλο σας το σώμα για αυτά, τα παιδιά αντιλαμβάνονται πολύ καλύτερα από όσο εμείς πιστεύουμε την γλώσσα του σώματος.

Μην ξεχνάτε λοιπόν τις επιτυχίες σας και διδάξτε στα παιδιά σας το κέρδος αλλά και τα συναισθήματα που έπονται αυτών. Να θυμάστε όλοι σας, μπορούμε να καταφέρουμε πολλά αρκεί να το θέλουμε. Και θέλω σημαίνει μπορώ! Αλλά το πιο σημαντικό θεωρώ πως είναι η επιλογή να παραμένει επιθυμία για να υπάρχει αλώβητη και η θέληση.

Σας εύχομαι μια όμορφη εβδομάδα με πολλές επιτυχίες, Μαρία Ξανθοπούλου.

Κρίση πανικού

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

krisi_panikouΓράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια

Ο

πανικός είναι το υπερβολικό άγχος ή έντονος φόβος. Η κρίση πανικού είναι μια πολύ συγκεκριμένη κατάσταση, η οποία συνδυάζει σωματικά και συναισθηματικά συμπτώματα. Πρόκειται για επαναλαμβανόμενες κρίσεις έντονες και δυσάρεστες χωρίς να περιορίζονται σε συγκεκριμένες ειδικές καταστάσεις. Συχνά η κρίση πανικού χαρακτηρίζεται από αλλαγές στη σωματική ή ψυχική μας κατάσταση, όπως ταχυπαλμία, εφίδρωση, δύσπνοια, αίσθημα ασφυξίας, ζαλάδα, πόνο στο στήθος, ναυτία, εξάψεις ή ρίγη, αποπροσανατολισμό. Τα συμπτώματα ποικίλουν και εξαρτώνται από τον άνθρωπο. Διαρκούν συνήθως λίγα λεπτά, στην κορύφωση των οποίων ο ασθενής εγκαταλείπει συνήθως το μέρος και στη συνέχει το αποφεύγει. Αν κάποιος βιώσει μια κρίση μέσα στο αστικό το πιο πιθανόν είναι λοιπόν να αποφεύγει από κει και μετά να χρησιμοποιεί αυτό το μέσο. Έτσι λοιπόν οι κρίσεις ταυτίζονται πιο συχνά με την κατάσταση, από ότι με τις σκέψεις και τα συναισθήματα που τις προκαλούν.

Προϋπόθεση διάγνωσης «Κρίσης Πανικού» είναι τα συμπτώματα να εμφανίζονται συχνά κατά το διάστημα ενός μήνα, χωρίς να υπάρχει άμεσος κίνδυνος. Ανάμεσα στις κρίσεις πρέπει να υπάρχουν και διαστήματα χωρίς φόβο και να μην περιορίζονται σε προβλεπόμενες καταστάσεις, όπως πχ μέσα στο αστικό και μόνο. Συχνά οι κρίσεις αλλά όχι απαραίτητα συνοδεύονται και με αγοραφοβία.

Αν και αρκετοί άνθρωποι μπορεί να βιώσουν τουλάχιστον μια φορά στη ζωή τους κρίση πανικού, ορισμένοι υποφέρουν από χρόνια διαταραχή πανικού. Βιώνουν αρκετά συχνά κρίσεις πανικού, κατά τη διάρκεια των οποίων νομίζουν πως είναι στα πρόθυρα θανάτου. Οι βασικές σκέψεις σε μια κρίση πανικού είναι καταστροφικές παρερμηνείες κάποιων σωματικών ή ψυχικών συμπτωμάτων και προβλέπουν το χειρότερο δυνατό αποτέλεσμα. Για παράδειγμα μια ταχυπαλμία μπορεί να παρερμηνευτεί ως σύμπτωμα επικείμενης καρδιακής προσβολής. Είναι αρκετά σύνηθες το φαινόμενο ανθρώπων με κρίση πανικού να επισκέπτονται τα εφημερεύον νοσοκομείο, για να ανακαλύψουν φυσικά ότι είναι απολύτως υγιείς και ότι δεν κινδυνεύουν.

Ο φαύλος κύκλος του πανικού

Τα άτομα που πάσχουν από διαταραχή πανικού πέφτουν θύματα ενός φαύλου κύκλου που διαμορφώνεται από σωματικά, συναισθηματικά και ψυχικά συμπτώματα τα οποία αλληλοεπηρεάζονται δημιουργώντας έτσι μια ταχύτατα κλιμακούμενη κρίση. Για παράδειγμα, αν μια γυναίκα που υποφέρει συχνά από κρίσεις πανικού παρατηρήσει πως η καρδιά της έχει αρχίσει να χτυπάει πιο γρήγορα από ότι συνήθως, μπορεί να σκεφτεί «ίσως να είμαι στα πρόθυρα καρδιακής προσβολής». Αυτή η σκέψη αυξάνει το άγχος και το φόβο, και αυτό με τη σειρά του προκαλεί έκκριση αδρεναλίνης. Η έκκριση αδρεναλίνης αυξάνει ακόμα περισσότερο τους παλμούς της καρδιάς, πράγμα το οποίο στηρίζει ακόμα περισσότερο την πεποίθηση της πως θα πάθει καρδιακή προσβολή. Όταν σκεπτόμαστε τα σωματικά μας συμπτώματα απλώς τα κάνουμε ακόμα πιο έντονα. Οι αρνητικές και καταστροφικές σκέψεις και η αύξηση της έντασης όλων των σωματικών και συναισθηματικών συμπτωμάτων που παρουσιάζονται μας οδηγούν σε αποφυγή δραστηριοτήτων και καταστάσεων στις οποίες το άτομο έχει βιώσει κρίση πανικού.

Η θεραπευτική αντιμετώπιση των κρίσεων εμφανίζει σχετικά γρήγορα θετικά αποτελέσματα και οι πάσχοντες επανέρχονται πλήρως σε όλες τις δραστηριότητες που και στο παρελθόν τελούσαν χωρίς πρόβλημα και φόβο. Είναι μια αρκετά συχνή ψυχική ασθένεια, υπολογίζεται ότι μέχρι 4% του πληθυσμού υποφέρει από σοβαρές και συχνές κρίσεις πανικού ενώ στις γυναίκες η πάθηση είναι 2 έως 3 φορές συχνότερη σε σύγκριση με τους άνδρες.

Το χαρτζιλίκι των παιδιών

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

paidi_xartzilikiΓράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια

Α

φορμή για αυτό το άρθρο στάθηκε ένα μάθημα των Γερμανικών στο οποίο διαβάσαμε πόσο χαρτζιλίκι έχουν στην διάθεση τους, παιδιά ηλικίας έξι ως δώδεκα ετών, πιο συγκεκριμένα τα παιδιά του Δημοτικού. Είναι ένα θέμα αρκετά επίκαιρο και σημαντικό να προσδιορίζετε και να μαθαίνεται από αυτή την ηλικία στα παιδιά τι σημαίνει η αρχαία και δημοφιλής ρήση «παν μέτρον άριστον»

Ερωτήσεις που πιθανόν προκύπτουν είναι: γιατί να δίνω στο παιδί μου χρήματα, τι μαθαίνει μέσα από αυτή την διαδικασία, τι ποσό είναι καλό να δίνω στην εκάστοτε ηλικία, πόσο επηρεάζεται από τα χρήματα που διαθέτουν οι συνομήλικοι του, τι μπορώ να αλλάξω και γενικά ποιο το όφελος αυτής της διαδικασίας;

Η πιο επίκαιρη έρευνα στον ελλαδικό χώρο διεξάγει πέρσι από την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ). Η έρευνα έγινε μέσω ερωτηματολογίου, το οποίο μοιράστηκε σε σχολεία όλης της χώρας από τα κατά τόπους εργατικά κέντρα. Οι ερωτήσεις αφορούσαν κυρίως τις καταναλωτικές συνήθειες των παιδιών ηλικίας 6 - 13 ετών. Τα αποτελέσματα έχουν ως εξής: Πενήντα ευρώ ξοδεύουν κατά μέσο όρο κάθε μήνα οι γονείς στην Ελλάδα για το χαρτζιλίκι ενός παιδιού που πηγαίνει στο δημοτικό. Το ποσό αυτό ανεβαίνει στα πενήντα οκτώ ευρώ σε περίπτωση που το παιδί δεν έχει αδέρφια, ενώ πέφτει στα τριάντα επτά ευρώ αν πρόκειται για πολυμελή οικογένεια με τέσσερα παιδιά. Το μηνιαίο χαρτζιλίκι των πενήντα ευρώ αφορά μόνο τις είκοσι ημέρες του σχολείου, ενώ αντιστοιχεί σε δύο ευρώ την ημέρα για είδη διατροφής, καθώς και πενήντα λεπτά για αγορές μη διατροφικού χαρακτήρα. Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η έρευνα.

Με την έξοδο των παιδιών από την οικογενειακή εστία και την έναρξη του δημοτικού θεωρείται και μια καλή χρονική στιγμή έναρξης αυτής της συνήθειας στα παιδιά. Η συναναστροφή βέβαια με άλλα παιδιά, τα φέρνει σε επαφή με νέες συνήθειες και επιθυμίες. Γρήγορα θα θελήσουν να υιοθετήσουν κάποιες από αυτές. Μία τέτοια είναι και το χρηματικό ποσόν που έχουν και οι συμμαθητές τους στη διάθεση τους. Στην προσπάθεια τους να ενταχθούν στη νέα ομάδα ή αλλιώς στην προσπάθεια κοινωνικοποίησης τους, τα παιδιά θα επιδιώξουν να μοιάσουν τους άλλους, είτε στη συμπεριφορά και εμφάνιση, είτε ακόμα και με το ποσό που έχουν στη διάθεση τους να ξοδέψουν. Αυτό αυτομάτως αποτελεί θέμα συζήτησης στο σπίτι και συχνά μπορεί να προκύψουν αντιπαραθέσεις.

Οφείλουμε να έχουμε συζητήσει το θέμα και να γνωρίζει το παιδί ποιες δικές του ανάγκες καλείται να καλύψει με το χαρτζιλίκι του. Όταν μια μητέρα φροντίζει να ετοιμάζει καθημερινά το κολατσιό του και αυτή η ανάγκη καλύπτεται από το σπίτι, είναι δική του ευθύνη αν ξοδέψει τα χρήματα του για κάποιες λιχουδιές και μείνει χωρίς χαρτζιλίκι για το υπόλοιπο της εβδομάδας. Είναι δηλαδή ένας τρόπος να μάθουν από νωρίς τι έχουν πραγματικά ανάγκη και πού θα ξοδέψουν το χαρτζιλίκι τους. Μαθαίνουν να κάνουν επιλογές και να αναλαμβάνουν και τις συνέπειες αυτών.

Δεν είναι καλό να είμαστε υπερβολικοί με το ποσόν. Αυτό εξαρτάται πρωτίστως και από το τι μπορεί ο καθένας να δώσει, σύμφωνα λοιπόν με τα οικονομικά αλλά και από τα πόσα μέλη έχει η οικογένεια. Οφείλουμε να γνωρίζουμε τις επιθυμίες τους και να συζητάμε μαζί τους το τι είναι σημαντικό, αλλά και τι μπορούμε να εκπληρώσουμε. Είναι σημαντικό να μάθουν από νωρίς να αποταμιεύουν κάποιο ποσόν για να εκπληρώσουν μια ίσως πιο ακριβή επιθυμία τους. Βοηθάει επίσης να αντιληφτούν πως δεν εκπληρώνονται πάντα και όλες οι επιθυμίες.

Το χαρτζιλίκι μπορεί να σταθεί και ένας πολύ καλός σύμμαχος στο θέμα της «σωστής τιμωρίας». Αν κάποια στιγμή δείξει μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά και στερηθεί το χαρτζιλίκι του για μια εβδομάδα θα σκεφτεί σίγουρα τι τον οδήγησε στη στέρηση του. Ας μην ξεχνάμε, πως τα παιδιά διαμορφώνουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες από τους γονείς, κάτι που δεν είναι πάντα θετικό, ειδικά όταν οι ίδιοι δεν διαθέτουν κάποιο συγκεκριμένο μέτρο σε αυτές.

Πηγή έρευνας: http://tvxs.gr/taxonomy

Παθολογικός Τζόγος και οι συνέπειες του

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ

tzogosΓράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια

Ο

τζόγος αποτελεί άλλη μια συμπεριφορά η οποία χαρακτηρίζεται ως εξαρτητική. Οι παίκτες παρουσιάζουν απώλεια αυτοελέγχου και μια βαθμιαία οικονομική, ηθική και συναισθηματική κατάπτωση. Στα πλαίσια της εξάρτησης αυτής ο ασθενής/παίκτης αναπτύσσει ανεκτικότητα, δηλαδή θέλει να παίζει όλο και περισσότερο, συχνά χάνοντας την έννοια του χρόνου αλλά και των χρηματικών ποσών που αφιερώνει. Επιπλέον παρουσιάζει συχνές συναισθηματικές μεταπτώσεις (ευφορία-δυσφορία). Το ψέμα, η ευστροφία αλλά και η τάση τους να αποκρύπτουν αυτή την συμπεριφορά τους, αποτελούν κύρια χαρακτηριστικά του παθολογικού τζογαδόρου.       
Τα τυχερά παιχνίδια διακρίνονται σε α) παιχνίδια τύχης στα οποία ο παίχτης δεν ασκεί κανενός είδους έλεγχο (ρουλέτα, φρουτάκια, Κίνο, κ.α.) και β) στα παιχνίδια όπου απαιτείται ένας βαθμός δεξιότητας και γνώσης από τον παίχτη (αθλητικά στοιχήματα, ιπποδρομίες, πόκερ κ.α.) Χαρακτηριστικό σύμπτωμα στην ασθένεια του παθολογικού τζόγου είναι η συντήρηση μύθων, λανθασμένων παραδοχών, αυταπατών και της ψευδαίσθησης ελέγχου γύρω από τις συνθήκες και την τελετουργία του παιχνιδιού. Τείνουν να υπερεκτιμούν τα κέρδη τους ενώ ξεχνούν είτε υποτιμούν τα ποσά που έχουν χάσει και υιοθετούν μια διαστρεβλωμένη εικόνα των γεγονότων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πεποίθηση ενός παθολογικού παίχτη που θεωρεί ότι «σχεδόν κέρδισε» ποντάροντας π.χ. στο 1 όταν βγήκε στη ρουλέτα το 2.

Ο παθολογικός τζόγος αποτελεί σοβαρότατη ψυχική ασθένεια με συχνά άσχημη έκβαση για τον ασθενή τόσο επειδή ο ίδιος αρνείται συνήθως να αναζητήσει θεραπεία όσο και λόγω της εγκατάλειψης αυτού από τους οικείους του λόγω του στιγματισμού, της οικονομικής και ηθικής εξάντλησης. Η μοναξιά και η κοινωνική απομόνωση είναι χαρακτηριστικά στάδια της πορείας της ασθένειας του «παθολογικού τζόγου».

Μιλάμε λοιπόν και σε αυτές τις περιπτώσεις για εξάρτηση, διότι αυτοί οι άνθρωποι είναι διατεθειμμένοι να παίξουν άνα πάσα στιγμή, μεγάλα χρηματικά ποσά για να ικανοποιήσουν τη εσωτερική θέληση τους. Συχνά φτάνουν στα άκρα και ξεπερνούν το χρηματικό όριο που έχουν θέσει ως όριο «εξ΄αρχής» ή φτάνουν σε σημείο να παίζουν περισσότερα χρήματα από ότι διαθέτουν. Συχνά θα τους ακούσεις να λένε: «Σήμερα το νιώθω θα δεις θα πάω πολύ καλά.....και μετά θα έχεις από εμένα ό,τι θες.....»

Το παιχνίδι/Τζόγος είναι προβληματικό όταν:

  • καταναλώνουν πολύ χρόνο σε αυτό
  • χάνουν πολλά χρήματα
  • δεν εκπληρώνουν τις υπόλοιπες υποχρεώσεις τους όπως δουλειά, σχολείο  ή τις υποχρεώσεις τους στο σπίτι/οικογένεια.
  • επηρεάζεται αρνητικά η προσωπική τους ζωή αλλά και αυτή των συνανθρώπων τους
  • νιώθουν άσχημα για αυτό που κάνουν
  • το βλέπουν ή το ορίζουν ως μέσο για να λύσουν προβλήματά τους.

Θεραπευτική αντιμετώπιση

Η θεραπεία του παθολογικού τζόγου συνίσταται στο να βοηθήσει τον ασθενή να ξεπεράσει τις παράλογες σκέψεις που έχει αναπτύξει, σχετικά με τον έλεγχο τυχαίων γεγονότων όπως ο τζόγος καθώς και στην αντιμετώπιση των διαφόρων συμπτωμάτων που παρουσιάζονται συνήθως λόγω της εξαρτητικής διαδικασίας. Δεν βοηθάει σε καμία περίπτωση να τους δανείζεται χρήματα όσο και αν σας εκλιπαρούν. Μόνοι τους πρέπει να αντιληφθούν σε τι φαύλο κύκλο έχουν πέσει και να επιθυμούν να απαλλαγούν. Αυτό που δυσκολεύει τα πράγματα είναι η πεποίθηση τους σε ένα είδος μαγικής σκέψης, όπως επίσης πως αυτοί οι άνθρωποι πιστεύουν υπερβολικά στη τύχη. Η απότομη διακοπή του τζόγου παρουσιάζει συχνά σύνδρομο στέρησης ανάλογου του αλκοόλ και των ουσιών (πόνους στο στομάχι, ναυτίες, ιλίγγους, διαταραχές διατροφής και ύπνου, άγχος, δυσφορία) και μπορεί να προκαλέσει και νευρολογικές διαταραχές (επιληψία) καθώς και διάφορες ψυχικές παθήσεις.

Κύριος στόχος της θεραπευτικής διαδικασίας του ασθενή είναι η κινητοποίηση αυτού προς την κατεύθυνση της βαθμιαίας διακοπής του τζόγου και η αναζήτηση τεχνικών για την μακροχρόνια αποχή αυτού από τα τυχερά παιχνίδια. Παράλληλα θετικά αποτελέσματα έχει η αντιμετώπιση τους όταν συνδυάζεται και με συμβουλευτική όσον αφορά την διαχείριση των χρεών τους.