ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΣΤΟ...ΝΤΙΒΑΝΙ
Γράφει η Μαρία Ξανθοπούλου, ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια
Είναι πιο εύκολο να αντιμετωπίζουμε μία ανεπιθύμητη συμπεριφορά σ? ένα παιδί ως μία ικανότητα που οφείλει ακόμα να μάθει. Φανταστείτε ότι είστε γονιός ενός ζωηρού 7-χρονού αγοριού, σας μιλάει η δασκάλα του και σας λέει: «ο γιος σας συμπεριφέρεται απέναντι στους συμμαθητές του επιθετικά». Πώς πιστεύεται θα αντιδρούσατε; Θα ευχαριστούσατε την
δασκάλα για αυτή την επισήμανση; Αμφιβάλλω, ειδάλλως θα ήσασταν μια εξαίρεση. Ως γονιός θα αισθανόσασταν πως σας επιτίθενται και θα αμυνόσασταν ρίχνοντας σε άλλους την ευθύνη, ή ίσως λέγατε, «στο σπίτι δεν φέρεται ποτέ έτσι».
Πώς όμως θα αντιδρούσατε αν σας έλεγε τα εξής: «Μίλησα με τους συναδέρφους μου και σκεφτήκαμε ποιο πράγμα θα ήταν καλό να μάθει ο γιος σας, συμφωνήσαμε πως ίσως θα έπρεπε να εξασκηθεί στον αυτοέλεγχο, να μάθει να μένει ήσυχος, ακόμα και αν οι άλλοι δεν είναι ευγενικοί μαζί του. Τι λέτε εσείς για αυτό?» Πώς θα αντιδρούσατε τώρα;
Δεν είναι όμως πάντα εύκολο, να βλέπουμε τα προβλήματα ως ικανότητες που πρέπει να μαθευτούν. Σε αυτή την περίπτωση μας βοηθάει αν αναρωτηθούμε το εξής: Τι πρέπει να μάθει το παιδί, για να εξαφανιστεί το πρόβλημα;
Όταν αναρωτιέστε τι είναι αυτό που πρέπει να μάθει, διατυπώστε την ικανότητα πάντα έτσι, που να δηλώνει τι πρέπει να μάθει και όχι με τι πρέπει να σταματήσει.
Όταν ένα παιδί παίζει με το φαγητό, η ικανότητα που πρέπει να μάθει δεν είναι να σταματήσει να παίζει με το φαγητό, αλλά το να τρώει όμορφα και καλά. Διατυπώνουμε την ικανότητα πάντα θετικά, έτσι αλλάζει και η δική μας συμπεριφορά απέναντι στο όλο ζήτημα. Είναι πιο ευχάριστο να μιλάμε για κάτι που μαθαίνει απ? το να μιλάμε για κάτι που θα έπρεπε να σταματήσει.
Στα παιδιά μας δεν είναι κάτι λάθος, απλά πρέπει στην μία ή στην άλλη ικανότητα να εξασκηθούν περισσότερο. Δεν πρέπει να σας φανεί περίεργο, τα περισσότερα παιδιά αντιδρούν θετικά όταν πρόκειται να μάθουν κάτι καινούργιο. Αν δεν τα μαλώνουμε για μια ανάρμοστη συμπεριφορά, αλλά συζητάμε μαζί τους για την συμπεριφορά που θα ?ταν καλό να μάθουν, αντιδρούν τις περισσότερες φορές θετικά.
Μιλώντας με σεβασμό με το παιδί προτείνοντας του μια ικανότητα που θα ?ταν καλό να μάθει, αυξάνουμε τις πιθανότητες να συμφωνήσει και να δεχτεί. Αυτό δεν σημαίνει πως τα παιδιά δεν αρνούνται στο να μάθουν μια ικανότητα, όσο ευγενικά και αν τους το ζητήσουμε, επίσης δεν σημαίνει αυτομάτως πως το παιδί έχει και την ανάλογη ενθάρρυνση για να ξεκινήσει. Το να μάθει κάτι νέο δεν είναι και τόσο εύκολο, πρέπει να καταφέρετε να το ενθουσιάσετε να το παροτρύνετε και να το ενισχύσετε.
Αυτά την επόμενη εβδομάδα, ως τότε, καλή δύναμη και κουράγιο.