ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΕΝ ΑΡΧΗ ΗΝ Ο ΛΟΓΟΣ
Oι διαταραχές ομιλίας εντάσσονται στις διαταραχές επικοινωνίας σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Ομιλίας και Ακοής και αφορούν βλάβες στο ρυθμό, την άρθρωση, τη φωνή και το λόγο.
Η ομιλία θεωρείται διαταραγμένη εφόσον παρεμποδίζει την ικανότητα του ατόμου να επικοινωνεί και προκαλεί δυσάρεστα την προσοχή του ακροατή.
Τα προβλήματα από την πλευρά της ομιλίας περιλαμβάνουν δυσκολίες στην προφορική έκφραση, όπως πχ στην εκφορά των φθόγγων, στο ρυθμό, κλπ, ενώ τα προβλήματα λόγου περιλαμβάνουν δυσκολίες στην κατανόηση, χρήση και έκφραση του λόγου και των κανόνων του.
Στο σημείο αυτό καλό θα ήταν να δούμε τις «ελαφρές» διαταραχές της ομιλίας που εμφανίζονται στα παιδιά τα οποία δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερα σωματικά (οργανικά), ψυχικά και νοητικά προβλήματα, οι οποίες πολλές φορές δεν είναι πολύ «ορατές» και επιδέχονται τέλειας αποθεραπείας.
Οι διαταραχές αυτές της ομιλίας σε γενικές γραμμές είναι:
Φωνολογική διαταραχή
Το βασικό χαρακτηριστικό της διαταραχής αυτής είναι η αδυναμία του παιδιού να χρησιμοποιήσει αναπτυξιακά αναμενόμενους στόχους ομιλίας που ταιριάζουν στην ηλικία του (πχ λάθη στην παραγωγή, χρήση, υποκατάσταση ενός ήχου με κάποιον άλλο, παραλείψεις ).
Διαταραχή της γλωσσικής έκφρασης
Η διαταραχή αυτή χαρακτηρίζεται από αναπτυξιακά προβλήματα στη γλωσσική έκφραση, που αποδεικνύονται με ειδικές δοκιμασίες και παρουσιάζονται ως ελαττωμένη ποσότητα λόγου, δυσκολία στην απόκτηση καινούριων λέξεων, λάθη στον χρόνο των ρημάτων ή στο να βρεθούν οι σωστές λέξεις, μικρές προτάσεις, απλοποιημένη γραμματική και κατασκευή προτάσεων κλπ.
Η διαταραχή της γλωσσικής έκφρασης μπορεί να συνυπάρχει με φωνολογική διαταραχή, με διαταραχές της μάθησης, με αναπτυξιακή διαταραχή του συντονισμού, με ενούρηση, με διαταραχή ελαττωματικής προσοχής – υπερκινητικότητα.
Μεικτή διαταραχή της γλωσσικής αντίληψης – έκφρασης
Η διαταραχή αυτή χαρακτηρίζεται από αναπτυξιακά προβλήματα τόσο στη γλωσσική έκφραση όσο και στη γλωσσική αντίληψη, που αποδεικνύονται με ειδικές δοκιμασίες και παρουσιάζονται ως δυσκολίες στη γλωσσική έκφραση (πχ έντονα περιορισμένο λεξιλόγιο, λάθη στο χρόνο των ρημάτων, δυσκολίες στην ανάκληση λέξεων ή στην παραγωγή σύνθετων και μεγάλων προτάσεων) και επίσης ως δυσκολίες στην γλωσσική αντίληψη / κατανόηση (πχ δυσκολία στην κατανόηση λέξεων, προτάσεων ή συγκεκριμένων όρων ή εννοιών , όπως πχ για το χώρο ).
Τραυλισμός
Η διαταραχή αυτή χαρακτηρίζεται από προβλήματα στη φυσιολογική ροή της ομιλίας, που χαρακτηρίζεται από το ότι συμβαίνουν συχνά ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω:
Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί πόσο σημαντικά είναι τα πρώιμα χρόνια της πνευματικής ανάπτυξης του παιδιού, τα οποία δεν πρέπει να μείνουν αχρησιμοποίητα. Στόχος όλων μας πρέπει να είναι η «σχολική ωριμότητα» του παιδιού στη χρονική στιγμή της εισόδου του στο σχολείο. Κάτω από τον όρο «σχολική ωριμότητα» εννοούμε ένα ορισμένο επίπεδο ανάπτυξης του παιδιού, που περιλαμβάνει τόσο το σώμα όσο και την ψυχή και το πνεύμα του.
Η σωματική σχολική ωριμότητα κρίνεται από το γιατρό. Ο γιατρός ελέγχει την οπτική και ακουστική ικανότητα του παιδιού, την ανάπτυξή του, καθώς και την κατάσταση της υγείας του.
Μεγάλη σημασία έχει επίσης ο βαθμός της κοινωνικής ωριμότητας του παιδιού.
Σημαντικοί παράγοντες της κοινωνικό – συναισθηματικής σχολικής ωριμότητας είναι:
Για την επίτευξη των στόχων μας είναι σημαντικό:
Κλείνοντας θα πρέπει να τονιστεί ότι παράλληλα με την ευφυΐα του μυαλού, η «ευφυΐα» της καρδιάς είναι σημαντική για την κατοπινή ευτυχία στη ζωή του παιδιού.
Δίνοντας στο παιδί την αγάπη μας, τη θέρμη των συναισθημάτων μας, όταν το αγαπάμε παρά τα λάθη του, όταν γελάμε ή στεναχωριόμαστε μαζί του, όταν το βοηθάμε να εκφράσει τα συναισθήματά του και να είναι δημιουργικό, τότε έχουμε κάνει για το παιδί πολύ περισσότερα παρά αν το παρακινούσαμε μόνο τη σκέψη του.