Πορεία ανάπτυξης του λόγου και της ομιλίας των παιδιών

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ

 Γράφει η Εβίτα Κουτσουφλιάνου

Η επιστήμη της Λογοθεραπείας μπορεί σήμερα:

-να ερευνήσει προληπτικά αν η γλωσσική εξέλιξη του παιδιού είναι ομαλή και

-να βοηθήσει το παιδί θεραπευτικά να ξεπεράσει τυχόν υστερήσεις και προβλήματα.

 

ΣΤΑΔΙΑ   ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ   ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

20 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Χαμογελάει με κραυγές.

28 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Λέει ‘μπα’, ‘ντα’, ‘λα’ κλπ.

6 ΜΗΝΩΝ: Μιμείται την ομιλία των ενηλίκων, παράγει φωνήματα τα οποία λειτουργούν σαν προσωπικό λεξιλόγιο (ηχολαλία).

8 ΜΗΝΩΝ: Λέει σύνθετες συλλαβές ‘ντα-ντα’, ‘μπαμπά’, ενώ αντιδρά στο ‘όχι’.

40-48 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Κατανοεί περίπου 15 λέξεις, απαντά μονολεκτικά ή δείχνοντας σε απλές ερωτήσεις, όπως: ‘πού είναι το ποτήρι;’. Δείχνει ενδιαφέρον σε εικόνες βιβλίου.

1 ΕΤΟΥΣ: Προφέρει 3-4 λέξεις με κάποια σημασία. Λέει ‘μαμά’, ‘μπαμπά’.

18 ΜΗΝΩΝ: Ονομάζεται περίοδος ερωτήσεων και είναι καθοριστική για τη διάγνωση καθυστέρησης της ομιλίας. Ξεκινά ο τηλεγραφικός λόγος. Σχηματισμός προτάσεων με ρήμα, επίθετο, ουσιαστικό.

2 ΕΤΩΝ: ΑΝΤΙΛΗΨΗ: Καλή κατανόηση, εκτέλεση απλών εντολών. ΠΑΙΧΝΙΔΙ: Αρχίζει από 18 μηνών. 2-3 ετών αύξηση φαντασίας, πιο σύνθετο παιχνίδι. ΛΟΓΟΣ: 3 λέξεις έως ενός έτους, στη συνέχεια ξεκινά τη δική του παιδική γλώσσα. 21-24 μηνών κάνει προτάσεις 2-3 λέξεων. Ως τα 3 έχει πλούσιο λεξιλόγιο, μιλά συνεχώς.

3 ΕΤΩΝ: Γνωρίζει τραγούδια, μετρά ως το 10, κάνει συνέχεια ερωτήσεις, ανάπτυξη στη γραμματική, δομή, σύνταξη, μορφολογία. Κατανοεί ιστορίες. Προφέρει 300 λέξεις.

4 ΕΤΩΝ: Ξεκάθαρη άρθρωση, σωστές γραμματικές δομές.

5-6 ΕΤΩΝ: Εμπλουτισμός λεξιλογίου με 50 λέξεις/μήνα.

6 ΕΤΩΝ: Μέσος Όρος λέξεων που χρησιμοποιεί 2500-3000.

 

Οι γονείς πρέπει να ζητήσουν τη συμβολή του Λογοθεραπευτή, αν το παιδί τους:
 

1-2 ετών

· Δεν καταλαβαίνει φράσεις, όπως:  ‘δώσε μού το’, ‘σήκωσέ το’ .

· Δε δείχνει ενδιαφέρον για επικοινωνία.

· Δεν προσπαθεί να μιμηθεί ή να πει λέξεις.

· Χρησιμοποιεί λιγότερες από 10 λέξεις.
 

2-3ετών

· Δεν καταλαβαίνει φράσεις, όπως: ‘πήγαινε φέρε το  παλτό’.

· Δεν έχει λεξιλόγιο που αποτελείται από 50 λέξεις.

· Δε χρησιμοποιεί απλές φράσεις: ‘μπαμπά έλα’, ‘μαμά κάτω’.

· Λέει ακριβώς τα λόγια που ακούει από τους μεγάλους.

· Δε χρησιμοποιεί σύμφωνα όπως «π», «μπ», «τ», «ντ», «μ».
 

3-4 ετών

· Λέει μόνο 1 ή 2 λέξεις τη φορά.

· Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις «τι;» «ποιος;».

· Η ομιλία του είναι ακατάληπτη / δυσνόητη.

· Δεν αρχίζει συζητήσεις.

· Επαναλαμβάνει ό,τι λένε οι άλλοι.

· Τραυλίζει.
 

4-5 ετών

· Μιλάει χρησιμοποιώντας μόνο 2 ή 3 λέξεις κάθε φορά.

· Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις «τι;»,«πού;»,«γιατί;».

· Οι λέξεις του ή οι φράσεις του είναι μπερδεμένες και ακατάληπτες.

· Δεν αντιδρά σε απλές φράσεις όπως: ‘Πήγαινε στην κουζίνα και φέρε μου ένα κουτάλι’.

· Δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που βασίζονται σε μία ιστορία 2-3 σειρών.

· Τραυλίζει.
 

5-6 ετών

· Μιλάει χρησιμοποιώντας μόνο 3 ή 4 λέξεις κάθε  φορά.

· Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που αφορούν το ‘χτες’ και το ‘αύριο’.

· Η ομιλία δεν είναι καθαρή.

· Μιλάει αρκετά αλλά αυτά που λέει δεν είναι σχετικά με την περίσταση.

· Δεν κάθεται να ακούσει μια σύντομη ιστορία 4-5 προτάσεων.

· Τραυλίζει.