ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ - ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ
Η επιστήμη της Λογοθεραπείας μπορεί σήμερα:
-να ερευνήσει προληπτικά αν η γλωσσική εξέλιξη του παιδιού είναι ομαλή και
-να βοηθήσει το παιδί θεραπευτικά να ξεπεράσει τυχόν υστερήσεις και προβλήματα.
ΣΤΑΔΙΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
20 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Χαμογελάει με κραυγές.
28 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Λέει ‘μπα’, ‘ντα’, ‘λα’ κλπ.
6 ΜΗΝΩΝ: Μιμείται την ομιλία των ενηλίκων, παράγει φωνήματα τα οποία λειτουργούν σαν προσωπικό λεξιλόγιο (ηχολαλία).
8 ΜΗΝΩΝ: Λέει σύνθετες συλλαβές ‘ντα-ντα’, ‘μπαμπά’, ενώ αντιδρά στο ‘όχι’.
40-48 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Κατανοεί περίπου 15 λέξεις, απαντά μονολεκτικά ή δείχνοντας σε απλές ερωτήσεις, όπως: ‘πού είναι το ποτήρι;’. Δείχνει ενδιαφέρον σε εικόνες βιβλίου.
1 ΕΤΟΥΣ: Προφέρει 3-4 λέξεις με κάποια σημασία. Λέει ‘μαμά’, ‘μπαμπά’.
18 ΜΗΝΩΝ: Ονομάζεται περίοδος ερωτήσεων και είναι καθοριστική για τη διάγνωση καθυστέρησης της ομιλίας. Ξεκινά ο τηλεγραφικός λόγος. Σχηματισμός προτάσεων με ρήμα, επίθετο, ουσιαστικό.
2 ΕΤΩΝ: ΑΝΤΙΛΗΨΗ: Καλή κατανόηση, εκτέλεση απλών εντολών. ΠΑΙΧΝΙΔΙ: Αρχίζει από 18 μηνών. 2-3 ετών αύξηση φαντασίας, πιο σύνθετο παιχνίδι. ΛΟΓΟΣ: 3 λέξεις έως ενός έτους, στη συνέχεια ξεκινά τη δική του παιδική γλώσσα. 21-24 μηνών κάνει προτάσεις 2-3 λέξεων. Ως τα 3 έχει πλούσιο λεξιλόγιο, μιλά συνεχώς.
3 ΕΤΩΝ: Γνωρίζει τραγούδια, μετρά ως το 10, κάνει συνέχεια ερωτήσεις, ανάπτυξη στη γραμματική, δομή, σύνταξη, μορφολογία. Κατανοεί ιστορίες. Προφέρει 300 λέξεις.
4 ΕΤΩΝ: Ξεκάθαρη άρθρωση, σωστές γραμματικές δομές.
5-6 ΕΤΩΝ: Εμπλουτισμός λεξιλογίου με 50 λέξεις/μήνα.
6 ΕΤΩΝ: Μέσος Όρος λέξεων που χρησιμοποιεί 2500-3000.
Οι γονείς πρέπει να ζητήσουν τη συμβολή του Λογοθεραπευτή, αν το παιδί τους:
1-2 ετών
· Δεν καταλαβαίνει φράσεις, όπως: ‘δώσε μού το’, ‘σήκωσέ το’ .
· Δε δείχνει ενδιαφέρον για επικοινωνία.
· Δεν προσπαθεί να μιμηθεί ή να πει λέξεις.
· Χρησιμοποιεί λιγότερες από 10 λέξεις.
2-3ετών
· Δεν καταλαβαίνει φράσεις, όπως: ‘πήγαινε φέρε το παλτό’.
· Δεν έχει λεξιλόγιο που αποτελείται από 50 λέξεις.
· Δε χρησιμοποιεί απλές φράσεις: ‘μπαμπά έλα’, ‘μαμά κάτω’.
· Λέει ακριβώς τα λόγια που ακούει από τους μεγάλους.
· Δε χρησιμοποιεί σύμφωνα όπως «π», «μπ», «τ», «ντ», «μ».
3-4 ετών
· Λέει μόνο 1 ή 2 λέξεις τη φορά.
· Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις «τι;» «ποιος;».
· Η ομιλία του είναι ακατάληπτη / δυσνόητη.
· Δεν αρχίζει συζητήσεις.
· Επαναλαμβάνει ό,τι λένε οι άλλοι.
· Τραυλίζει.
4-5 ετών
· Μιλάει χρησιμοποιώντας μόνο 2 ή 3 λέξεις κάθε φορά.
· Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις «τι;»,«πού;»,«γιατί;».
· Οι λέξεις του ή οι φράσεις του είναι μπερδεμένες και ακατάληπτες.
· Δεν αντιδρά σε απλές φράσεις όπως: ‘Πήγαινε στην κουζίνα και φέρε μου ένα κουτάλι’.
· Δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που βασίζονται σε μία ιστορία 2-3 σειρών.
· Τραυλίζει.
5-6 ετών
· Μιλάει χρησιμοποιώντας μόνο 3 ή 4 λέξεις κάθε φορά.
· Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που αφορούν το ‘χτες’ και το ‘αύριο’.
· Η ομιλία δεν είναι καθαρή.
· Μιλάει αρκετά αλλά αυτά που λέει δεν είναι σχετικά με την περίσταση.
· Δεν κάθεται να ακούσει μια σύντομη ιστορία 4-5 προτάσεων.
· Τραυλίζει.