Γλωσσική προετοιμασία μαθητών των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων για τη ζωή και την αγορά εργασίας

ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


To μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας είναι σίγουρα από τα σημαντικότερα στο σχολικό πρόγραμμα. Πολλές γνώμες και επικρίσεις  έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς για τον τρόπο, τη μεθοδολογία, τον προσανατολισμό, τους επιδιωκόμενους στόχους, την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας της γλώσσας. Σε κάθε περίπτωση, τόσο στο Γυμνάσιο όσο και -κυρίως- στο Λύκειο οφείλουμε ως εκπαιδευτικοί (και μάλιστα όλων  των ειδικοτήτων και όχι μόνο οι φιλόλογοι) να βοηθάμε και να καθοδηγούμε τους μαθητές μας στην κατάκτηση γλωσσικής ευελιξίας και εκφραστικής ικανότητας σε όλες τις περιστάσεις του ευρύτερου κοινωνικού χώρου στον οποίο ζούμε, είτε αυτές απαιτούν τη χρήση επίσημου, λόγιου ή τυπικού λόγου είτε απαιτούν τη χρήση ενός πιο προσωπικού, καθημερινού λόγου.

Στις σημερινές πολυφωνικές κοινωνίες όπου υπάρχει καταιγισμός πληροφοριών και ποικιλία μέσων για την πρόσβαση σε αυτές είναι αρκετά δύσκολο να οριστούν και να επιτευχθούν  οι επικοινωνιακοί στόχοι των μελών της κοινωνίας  καθώς και οι δεξιότητες που πρέπει να αναπτυχθούν. Ποιες είναι οι μορφές "γραμματισμού" που πρέπει να αναπτύξουν τα μέλη μιας κοινωνίας για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά ως ενεργοί πολίτες του τόπου τους στο άμεσο και το απώτερο μέλλον; Οπωσδήποτε το επίπεδο γραμματισμού των μαθητών συνδέεται άμεσα με τις ικανότητές τους να καλύψουν τις επιτακτικές ανάγκες για κατανόηση, παραγωγή, ερμηνεία και κριτική αντιμετώπιση διαφόρων τύπων λόγου και κειμενικών ειδών. Μέσω  της γλωσσικής αγωγής στο Γυμνάσιο και το Λύκειο  επιδιώκεται η κοινωνική ενδυνάμωση μαθητών/τριών προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν σε κοινωνικές, επαγγελματικές, πολιτικές περιστάσεις αναπτύσσοντας δεξιότητες που απαιτούν ενασχόληση με διαφορετικά κειμενικά είδη τα οποία παρουσιάζουν πολυτροπικότητα.

Aπό τη στιγμή που ένας βασικός σκοπός της γλωσσικής αγωγής είναι η ανάπτυξη του κοινωνικού γραμματισμού αναπόφευκτα η προσοχή επικεντρώνεται στη γλώσσα ως κοινωνική πράξη. Oι παιδαγωγικές πρακτικές στα πλαίσια αυτής της πρότασης είναι αποτέλεσμα της μεταστροφής της προσοχής από τη γλώσσα ως αντικείμενο γνώσης στη γλώσσα ως μέσο για την κατάκτηση και εφαρμογή της γνώσης. Aντικείμενο μελέτης στο σχολείο στην περίπτωση αυτή είναι τα κειμενικά είδη και οι τύποι λόγου που πρέπει να μάθουν να χειρίζονται οι μαθητές/τριες για να ανταποκριθούν σε διαφόρων μορφών κοινωνικές απαιτήσεις, η επιδίωξη της προσέλκυσης του ενδιαφέροντος των μαθητών και η εξασφάλιση της ενεργού συμμετοχής τους. Στα πλαίσια αυτά ενδιαφέρει η γλώσσα και οι επικοινωνιακές δεξιότητες που έχουν ήδη αναπτύξει οι μαθητές/τριες, αλλά τελικός στόχος είναι η ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων που θα επηρεάσουν μακροπρόθεσμα τη συμμετοχή του ατόμου στον ευρύτερο κοινωνικό χώρο και μεσοπρόθεσμα την επιτυχία του στο σχολείο, η οποία εξαρτάται απόλυτα από την ικανότητά του να παρουσιάζει (γραπτά ή προφορικά) με τον πιο κατάλληλο τρόπο τις γνώσεις που σταδιακά αποκτά με τα διάφορα μαθήματα στο σχολείο.

Στα πλαίσια αυτά οι μαθητές της Β' Λυκείου των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Βέροιας με αφορμή την ενότητα "Βιογραφικά Είδη" στο μάθημα της Έκθεσης- Έκφρασης προσπάθησαν να καταρτίσουν το προσωπικό τους βιογραφικό σημείωμα σύμφωνα με το πως φαντάζονται τον εαυτό τους σε λίγα χρόνια! Αφού ενημερώθηκαν από την καθηγήτριά τους κ. Κουτόβα για τα χαρακτηριστικά, τα πλεονεκτήματα, τα είδη των βιογραφικών σημειωμάτων αποπειράθηκαν να συμπληρώσουν το δικό τους σύμφωνα με τις βλέψεις και φιλοδοξίες τους.

Έχοντας κατά νου ότι ένα καλό βιογραφικό σημείωμα αποτελεί την πρώτη ολοκληρωμένη εικόνα που αποκομίζει ο εργοδότης για τον υποψήφιο παρέθεσαν όλα τα απαραίτητα (προσωπικά στοιχεία και στοιχεία επικοινωνίας, Εκπαίδευση και κατάρτιση, Επαγγελματική εμπειρία, Ατομικές δεξιότητες και ικανότητες, συστάσεις) με σαφήνεια και επικεντρώνοντας στα ουσιώδη. Η όλη διαδικασία προβλημάτισε εποικοδομητικά μαθητές και μαθήτριες καθώς συνειδητοποίησαν πόσο ανταγωνιστικός είναι ο χώρος εύρεσης εργασίας και πόσο σημαντικό είναι να επενδύσουν στην εκπαίδευσή τους καθώς και να καλλιεργήσουν δεξιότητες και ικανότητες για να μπορέσουν αργότερα να διεκδικήσουν όσα θέλουν με αξιώσεις και επιχειρήματα.