Επίσκεψη μαθητών των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων στο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Σφηκιάς

ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 

Στα μέσα του Μάρτη, οι μαθητές της Ε΄ τάξης των Ι.Ε.Β. επισκέφτηκαν το υδροηλεκτρικό  εργοστάσιο της Δ.Ε.Η. Σφηκιάς.  Η επίσκεψη αποτέλεσε μέρος της ερευνητικής εργασίας που ανέλαβαν οι μαθητές σχετικά με την προσφορά του ποταμού Αλιάκμονα στο νομό Ημαθίας.

Το νερό αποτελεί φυσικό πόρο, του οποίου η αξία και η σπουδαιότητα για όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας συνεχώς αυξάνει ενώ η διαθεσιμότητα του δεν είναι πάντα εξασφαλισμένη. Η διαχείριση του συνεπώς θα πρέπει να στοχεύει στην ορθολογική χρήση του με σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών με τον βέλτιστο και πιο αποδοτικό τρόπο.

Οι μαθητές ψάχνοντας ανακάλυψαν ότι οι Υδροηλεκτρικοί Σταθμοί είναι έργα πολλαπλού σκοπού. Πέρα από τη συμβολή τους στην ικανοποίηση ενεργειακών αναγκών αποτελούν κέντρα διαχείρισης υδατικών πόρων αξιοποιώντας την αποθηκευτική ικανότητα των ταμιευτήρων τους. Με την έννοια αυτή παρέχουν  αντιπλημμυρική προστασία των κατάντη περιοχών, καλύπτουν τις  ανάγκες νερού για ύδρευση, αρδεύσεις, βιομηχανική χρήση, εξασφαλίζουν περιβαλλοντικές παροχές, συμβάλουν στην ανάπτυξη τουριστικών ή άλλων δραστηριοτήτων (αλιεία, ναυταθλητισμός, αναψυχή).

Κατά την επίσκεψη μας τα παιδιά αρχικά ενημερώθηκαν για την κατασκευή του φράγματος και στη συνέχεια ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου, ξεκινώντας από την αίθουσα ελέγχου παραγωγής ενέργειας και συνεχίζοντας προς τις υπόλοιπες βαθμίδες του εργοστασίου. Είδαν τις μονάδες που παράγουν τον ηλεκτρισμό, τους στροβίλους, τις εγκαταστάσεις και έμαθαν ότι όταν η ενέργεια που παράγεται δεν καταναλώνεται ,δεν μπορεί να αποταμιευθεί γιατί δεν υπάρχουν τεράστιες "αποθήκες για την αποθήκευσή της και έτσι, ενώ το πρωί το εργοστάσιο αντλεί νερό από τη λίμνη για την παραγωγή ενέργειας ώστε να καλύψει τη ζήτηση, το βράδυ όταν η ενέργεια περισσεύει, αντιστρέφουν το μηχανισμό και οι αντλίες παίρνουν νερό από το ποτάμι πια και το επιστρέφουν στη λίμνη (ταμιευτήρα νερού ή αλλιώς τεχνητή Λίμνη Αλιάκμονα). Η διαδικασία αυτή απέδειξε στα παιδιά ότι τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια παράγουν "πράσινη ενέργεια" που δεν μολύνει το περιβάλλον αλλά αντίθετα με τον εμπλουτισμό πάλι της λίμνης με νερό ,προστατεύεται το περιβάλλον και η παραλίμνια ζωή..

Οι μαθητές αποκόμισαν σημαντικά επιχειρήματα για τη χρησιμότητα του φράγματος όχι μόνο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και για την άρδευση του κάμπου της Βέροιας, την πρόληψη των πλημμύρων, την αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής.

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα το προσωπικό του εργοστασίου για τη φιλοξενία και την ενημέρωσή μας.