ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι εμπειρίες και αναμνήσεις των σχολικών εκπαιδευτικών εκδρομών είναι ανάμεσα στις πιο πολύτιμες για όλους μας, όσα χρόνια και αν περάσουν! Για την εύπλαστη και απαιτητική προεφηβική ηλικία αποτελούν ένα ευχάριστο διάλειμμα από την ρουτίνα του σχολείου, μια εμπειρία ομαδικού ταξιδιού και ευκαιρία σύσφιξης σχέσεων και αλληλογνωριμίας. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να μετατρέψουν τις εκπαιδευτικές εκδρομές σε φορητές αίθουσες διδασκαλίας, διδάσκοντας τα παιδιά να συλλέγουν δεδομένα, να ερευνούν ένα θέμα ή να αναλαμβάνουν μια εργασία βάση των όσων έμαθαν στη διάρκεια της εκδρομής, κατανοώντας το κάθε θέμα καλύτερα.
Έτσι λοιπόν, η εκδρομή της Α΄ γυμνασίου των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Βέροιας σχεδιάστηκε με ιδιαίτερη προσοχή και ενθουσιασμό. Οι καθηγήτριες κ. Καυκά και κ. Σπελέτα προσπάθησαν να οργανώσουν μια δραστηριότητα που θα συνδύαζε την διεύρυνση των γνώσεων των μαθητών, τη βιωματική μάθηση αλλά και την ψυχαγωγία. Με γνώμονα τα μαθήματα της ιστορίας, της βιολογίας, της γεωγραφίας και της οικιακής οικονομίας επιλέχθηκε ως προορισμός η πόλη της Καστοριάς.
Πριν την επίσκεψη έγινε η ανάλογη προεργασία και ενημέρωση των μαθητών στην τάξη με παρουσιάσεις και εισηγήσεις από τις καθηγήτριες με σκοπό την πρόκληση του ενδιαφέροντος των μαθητών αλλά και τη δημιουργία γνωστικών δομών ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως παιδαγωγικά η περιήγηση στα αξιοθέατα.
Πρώτη στάση ο Λιμναίος οικισμός στο Δισπηλιό Καστοριάς. Πρόκειται για την αναπαράσταση του προϊστορικού οικισμού νεολιθικής εποχής σε φυσικό μέγεθος. Στην επίσκεψη αυτή οι μαθητές ταξίδεψαν όχι μόνο στο χώρο αλλά και 7000 χρόνια πίσω στο χρόνο νοερά. Γνώρισαν τον τρόπο οργάνωσης των νεολιθικών οικισμών, επισκέφθηκαν κατοικίες των μακρινών προγόνων τους, είδαν τα καθημερινά , χρηστικά τους αντικείμενα(κεραμικά και πήλινα αγγεία, εργαλεία φτιαγμένα από πυριτόλιθο και οστά κ.α.) και επεξεργάστηκαν τον τρόπο και τα υλικά κατασκευής των καλυβών(κορμούς δέντρων, κλαδιά και λάσπη της λίμνης).
Με αφόρμηση το αντίστοιχο κεφάλαιο του μαθήματος της ιστορίας οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν σε διάλογο ώστε να διατυπώσουν με δικά τους λόγια πως αντιλαμβάνονται την έννοια της κοινότητας και την οργάνωσή της, την ανάπτυξη δεσμών μεταξύ των ανθρώπων και την προσπάθεια για νέα επιτεύγματα ώστε να διευκολύνουν τη ζωή τους. Αφού παρατήρησαν με προσοχή τα εκθέματα μέσω της επαγωγικής μεθόδου κατέληξαν σε συμπεράσματα για τον τρόπο ζωής των ανθρώπων της νεολιθικής εποχής, την ενασχόληση τους με τη γεωργία και την κτηνοτροφία καθώς επίσης και για τη σταδιακή εξέλιξη του ανθρώπου σε σχέση με το σύγχρονο τρόπο ζωής.
Μετά την ιστορία… η μυθολογία… επόμενος προορισμός των μαθητών ήταν η επίσκεψη στο μεγαλύτερο ενυδρείο γλυκού νερού των Βαλκανίων προκειμένου οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν και να λάβουν ένα ξεκάθαρο περιβαλλοντικό μήνυμα για την προστασία των υδατικών οικοσυστημάτων που μαστίζονται από την υποβάθμιση και τη ρύπανση αλλά και την ανάγκη διαφύλαξης των φυσικών πόρων της χώρας.
Εκεί είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν περισσότερα από 38 είδη ενδημικών και αυτόχθονων ψαριών του γλυκού νερού, όπως πέστροφες, κυπρίνους, γουλιανούς, νεροχελώνες, χέλια και σαύρες Τρίτωνες αλλά και… Το καμάρι του ενυδρείου, τον οξύρρυγχο, που σύμφωνα με το Κόκκινο Βιβλίο των απειλούμενων ειδών, χαρακτηρίζεται ως κρισίμως κινδυνεύον. Ακόμα, ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσαν στα παιδιά οι πετροκαραβίδες του γλυκού νερού και το πολύ ιδιαίτερο ασημένιο χρυσόψαρο, το οποίο, σύμφωνα με τους ειδικούς, έχει το αυθεντικό χρώμα του είδους που εισήχθη για πρώτη φορά στην Πορτογαλία από τα ποτάμια της Απω Ανατολής, κατά τη διάρκεια της Αναγέννησης.
Η εκδρομή έκλεισε με την επίσκεψη το σπήλαιο του Δράκου με τους εντυπωσιακούς σταλακτίτες και σταλαγμίτες που πριν από πολλούς αιώνες ήταν χρυσορυχείο και το φύλαγε ένας δράκος που ανέπνεε και έβγαζε από το στόμα του φλόγες και δηλητηριασμένους ατμούς ή τουλάχιστον έτσι αφηγείται ο τοπικός μύθος! Η δημιουργία των καρστικών σπηλαίων είναι αποτέλεσμα της μακρόχρονης χημικής και μηχανικής δράσης του νερού πάνω στα ασβεστολιθικά πετρώματα και το τελικό αποτέλεσμα είναι πραγματικά ένα «μνημείο της φύσης» ! Οι μαθητές δήλωσαν ενθουσιασμένοι από το εσωτερικό του σπηλαίου με τα μεγάλα χερσαία και λιμναία τμήματα και τον εντυπωσιακό σταλαγμικό και σταλακτικό διάκοσμο. Οι σχηματισμοί αυτοί και ο τεχνητός φωτισμός του σπηλαίου ενεργοποίησαν τη φαντασία των παιδιών που με επιφωνήματα χαράς «ανακάλυπταν» φρουτιέρες, σαύρες, ομάδες χορευτών, δέντρα, κουρτίνες από σταλακτίτες!
Μια ακόμη εκδρομή γεμάτη εικόνες, γνώσεις και εντυπώσεις ολοκληρώθηκε με επιτυχία και ασφάλεια για τους μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Βέροιας Ι. Σαφαρίκα – Ι. Μπαρμπαρούση.