Εβδομάδα Τέχνης στα Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια Βέροιας

ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  

Η σημερινή κοινωνική πραγματικότητα (ανομοιογένεια της σχολικής τάξης, ραγδαίες επιστημονικές, τεχνολογικές και οικονομικές εξελίξεις, παγκοσμιοποίηση, πολιτισμική διεθνοποίηση, περιβαλλοντικά ζητήματα κ.ά.) υπαγορεύει νέες μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες. Στα Εκπαιδευτήρια Βέροιας ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις αυτές επιδιώκουμε την υιοθέτηση ενός ολιστικού μοντέλου παιδαγωγικής δράσης, εξισορρόπησης γνωστικών και συναισθηματικών εκπαιδευτικών στόχων, εισαγωγής μαθητοκεντρικών και βιωματικών διδακτικών μεθόδων στο σχολικό πρόγραμμα, προσπαθώντας να διασφαλιστεί η επαφή με την Τέχνη και τον πολιτισμό.

Η  προσέγγιση της τέχνης δεν πρέπει να αποτελεί μια επιφανειακή ενασχόληση με υλικά και τεχνικές αλλά ένα πολυεδρικό και πολυεπίπεδο εγχείρημα, καθώς μέσω της διδασκαλίας της επηρεάζεται βαθύτατα η διαμόρφωση του σώματος, του πνεύματος και της ψυχής του παιδιού, η «αισθητή νόησή» του και η ολοκλήρωση του ως προσωπικότητα.

Με αφορμή τις θεματικές ενότητες για την Τέχνη στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας- Έκθεσης οι μαθητές της Γ' Γυμνασίου και της Β' Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων Βέροιας Ι. Σαφαρίκα- Ι. Μπαρμπαρούση είχαν την ευκαιρία να ασχοληθούν με το θέμα πιο ενεργητικά.

Αρχικά έγινε συζήτηση και καταγραφή επιχειρημάτων σχετικά με την αξία της Τέχνης στη ζωή μας, των φαινομένων φαλκίδευσης της αλλά και των σύγχρονων συνθηκών ζωής που εξοβελίζουν τις αισθητικές αναζητήσεις από τα ενδιαφέροντα και τις ενασχολήσεις μας. Στη συνέχεια οι μαθητές αναζήτησαν υλικό στο διαδίκτυο και προέβαλαν στο διαδραστικό πίνακα της τάξης τους εργοβιογραφικά σημαντικών καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η καταξίωση (εν ζωή ή μετά θάνατον), οι συνθήκες ζωής, η ιδιοσυγκρασία, η τεχνική πολλών από τους προβαλλόμενους καλλιτέχνες ενώ η τάξη "πήρε φωτιά" στο ερώτημα σχετικά με το τι θεωρείται Τέχνη/ έργο τέχνης και τι όχι!

Έπειτα η κάθε τάξη φιλοξένησε μία "μικρή βασική βιβλιοθήκη Τέχνης" καθώς η υπεύθυνη καθηγήτρια τους κ. Κουτόβα έφερε επιλεκτικά κάποια βιβλία με αντιπροσωπευτικά έργα της παγκόσμιας Τέχνης. Οι μαθητές με ενδιαφέρον, ενθουσιασμό και σκεπτικισμό ξεφύλλισαν εγκυκλοπαίδειες παγκόσμιας και ελληνικής Τέχνης, τραγωδίες του Σοφοκλή, θεατρικά έργα του Σαίξπηρ και του Τσέχωφ, το "Μονόγραμμα" και το "'Αξιον Εστί" του Ελύτη, τα ποιήματα του Καβάφη, βιβλία για τους Τσόκλη, Καζαντζάκη, Παλαμά, Klimt, Rafaello, Renoir, Michaelangelo, ElGreco με υπέροχη μουσική υπόκρουση από μελωδίες του Χατζηδάκη...

Λέξεις, χρώματα, σχήματα, μουσικές αλλά πάνω απ' όλα σκέψεις και συναισθήματα, βιώματα, συνειρμοί και όνειρα...Η ανταπόκριση των περισσότερων μαθητών ήταν σχεδόν συγκινητική. Η ενεργός επαφή με γνήσια έργα Τέχνης οδηγεί σε ευθύ και ειλικρινή διάλογο με τον φιλοσοφικό στοχασμό και διδάσκει στο παιδί την ανοικτή σκέψη και τη δυνατότητα της ελεύθερης επιλογής, κατευνάζει την ψυχή, ενθαρρύνει την ενδοσκόπηση και υποστηρίζει την προσπάθεια του ανθρώπου να χαράξει το δικό του προσωπικό μονοπάτι στο χώρο της γνώσης και της ζωής, να αγγίξει το  ‘ευ ζην’, λέμε στην έκθεση... Και όχι μόνο!

Τέλος, με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα Ποίησης αλλά και την πρώτη μέρα της Άνοιξης οι μαθητές της Γ' Γυμνασίου με την καθηγήτριά τους διάβασαν μερικά από τα σημαντικότερα και ωραιότερα ποιήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας με σκοπό όχι να τα αναλύσουν σε βάθος αλλά να βιώσουν τις αλήθειες τους ακατέργαστες, καθένας με τον τρόπο και σύμφωνα με τις ανάγκες του...

άλλωστε... Η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή... (Γ. Παυλόπουλος)

και προστρέχουμε σε αυτήν γιατί

 "Τα φάρμακά της" κάμνουνε - για λίγο - νά μή νοιώθεται πληγή... ( Κ.Π. Καβάφης).