ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
H 21 Μαρτίου είναι μία πολύ ξεχωριστή μέρα καθώς έχει καθιερωθεί να εορτάζεται ως Παγκόσμια Ημέρα Κατά του Ρατσισμού και ως Παγκόσμια Ημέρα ποίησης. Οι μαθητές της Γ’ τάξης των Εκπαιδευτηρίων Βέροιας με την καθοδήγηση της δασκάλας τους, Ιωάννα Ιορδανίδου, υποδέχτηκαν την άνοιξη με δημιουργικές δραστηριότητες προσπαθώντας να συνδυάσουν τα δύο αυτά θέματα με ευαισθησία, γνώση και αλτρουισμό.
Πιο συγκεκριμένα, οι δραστηριότητες οργανώθηκαν με τρόπο τέτοιο ώστε να κατανοήσουν οι μαθητές την έννοια του ρατσισμού, να διακρίνουν τις μορφές του (φυλετικός και κοινωνικός) και να αντιληφθούν την ιστορική του συνέχεια, να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στα θύματά του, και παράλληλα να γνωρίσουν κάποιους από τους πιο σημαντικούς ποιητές της νεοελληνικής λογοτεχνίας (Τάσο Λειβαδίτη, Νίκο Εγγονόπουλο, Κική Δημουλά) και να εξοικειωθούν με τη δημιουργική γραφή, αποπειρώμενοι να γράψουν ένα δικό τους ποίημα.
Αρχικά οι μαθητές παρακολούθησαν ένα βίντεο με θέμα τον ρατσισμό και ιδιαίτερα την ξενοφοβία. Στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση όπου προσδιορίστηκε με ακρίβεια το περιεχόμενο της έννοιας του ρατσισμού και οι μορφές του, ενώ στο τέλος έγιναν και αναφορές σε χαρακτηριστικά παραδείγματα ρατσιστικών συμπεριφορών από την ιστορία (από τη δουλεία στην Αμερική μέχρι τις απόψεις και τις δράσεις του Χίτλερ). Στη συνέχεια παρακολούθησαν την ελληνική ταινία μικρού μήκους «Τζαφάρ» της Νάνσυ Σπετσιώτη, η οποία θεωρήθηκε ένα δυνατό «χαστούκι» στο φαινόμενο του ρατσισμού και πυροδότησε έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις και σκέψεις σε όλους όσοι το παρακολούθησαν.
Στο δεύτερο κομμάτι της δραστηριότητας οι μαθητές διάβασαν το ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος..» καταλήγοντας μετά από συζήτηση στο συμπέρασμα ότι άνθρωπος λέγεται αυτός που υπερασπίζεται το κοινό καλό και αγωνίζεται για την ευημερία όλης της ανθρωπότητας. Ακολούθησαν αναγνώσεις ποιημάτων από ποιητές όπως η Κική Δημουλά και ο Νίκος Εγγονόπουλος . Φυσικά, οι μαθητές και η δασκάλα τους δεν προχώρησαν σε ανάλυση των ποιημάτων καθώς ο στόχος ήταν να προσλάβουν ακατέργαστα τα ερεθίσματα και να βιώσουν με τρόπο προσωπικό το κάθε ποίημα.
Ολοκληρώνοντας τη δραστηριότητα, οι μαθητές έγραψαν ποιήματα για το ρατσισμό για να εξοικειωθούν με το γραπτό και δημιουργικό λόγο. Ένα από τα ποιήματα:
Όλοι είμαστε ίσοι
Δεν έχει σημασία
Το χρώμα του ανθρώπου.
Σημασία έχει να είμαστε
Όλοι αγαπημένοι.
Δεν έχει σημασία
Από ποια χώρα είμαστε.
Σημασία έχει
Ότι όλοι είμαστε ίσοι.
Όλοι είμαστε ίσοι
Και δεν ξεχωρίζει
Κανείς από τον άλλον.
Όλοι είμαστε ίσοι.
Μαθητές: Παυλίδου Μαρία , Κατράνας Αλέξανδρος, Στογιάννος Δήμητρης