Οι μαθητές πειραματίζονται με τον γραπτό λόγο!

ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

iev graptos

Στα Εκπαιδευτήρια Βέροιας έχουμε ως βασική αρχή ότι «οι μαθητές δε μαθαίνουν όλοι με τον ίδιο τρόπο» και πρέπει να είναι «παραγωγοί» και όχι «καταναλωτές» της γνώσης. Γι'αυτό επιδιώκουμε- όποτε είναι δυνατό- μια διαφορετική προσέγγιση της γνώσης συνδυάζοντας καινοτόμες δράσεις, νέες εναλλακτικές διδακτικές μεθόδους προκειμένου να αναπτυχθούν οι δεξιότητες των μαθητών και να δραστηριοποιηθούν ώστε να φτάσουν στην αφομοίωση και την παραγωγή γνώσης!

Τα τελευταία χρόνια με την κατίσχυση της εικόνας και των ηλεκτρονικών ΜΜΕ οι μαθητές έχουν ολοένα και μικρότερη επαφή με τον οργανωμένο γραπτό -και ακόμα περισσότερο- λογοτεχνικό λόγο. Συχνά η μόνη τους τριβή με λογοτεχνικά ή επιχειρηματολογικά κείμενα γίνεται μέσω του σχολείου και ειδικότερα μέσω των μαθημάτων της Νεοελληνικής γλώσσας και των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Με αυτή τη διαπίστωση κατά νου και προκειμένου οι μαθητές της Β 'και Γ' Γυμνασίου να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά των κύριων γραμματειακών ειδών οργανώθηκε μία δραστηριότητα "μεταποίησης" κειμένων από την καθηγήτριά τους κ. Κουτόβα στην οποία οι μαθητές ανταποκρίθηκαν πρόθυμα!

Στην πρώτη φάση έγινε μία σύντομη παρουσίαση των γραμματειακών ειδών και των βασικών τους χαρακτηριστικών. Άρθρο, δοκίμιο, διήγημα, μυθιστόρημα, νουβέλα, πραγματεία, ημερολόγιο, επιφυλλίδα, διατριβή...όροι γνωστοί-άγνωστοι προκάλεσαν συζητήσεις και απορίες! Έμφαση δόθηκε στη γλώσσα που χρησιμοποιείται σε κάθε είδος, στο ύφος, τη μορφή, τη δομή και το σκοπό που εξυπηρετούν. Στη συνέχεια, με "πρώτη ύλη" το κείμενο "Ένας αριθμός" του Άντον Τσέχοφ για τη Β' Γυμνασίου και "Η τελευταία αρκούδα του Πίνδου" του Δ. Χατζή για τη Γ' Γυμνασίου οι μαθητές αφού κατέγραψαν το νόημα και την κεντρική ιδέα του κάθε κειμένου και προσπάθησαν, εργαζόμενοι ομαδοκεντρικά και αξιοποιώντας την εμπειρία τους να αποδώσουν το ίδιο νόημα με διαφορετικό επικοινωνιακό πλαίσιο. Οι μαθητές προσέγγισαν το θέμα της μετανάστευσης, της επιστροφής στην πατρίδα, της αποξένωσης, της παθητικότητας και της διεκδίκησης των δικαιωμάτων και εξέτασαν πως θα παρουσιάζονταν σε ένα μυθιστόρημα, άρθρο, δοκίμιο, επιστολή, επιφυλλίδα κλπ πειραματιζόμενοι με τις οπτικές γωνίες και τη λογοτεχνική έκφραση.

Το αποτέλεσμα κρίθηκε ικανοποιητικό από όλους τους εμπλεκομένους ενώ ο βιωματικός χαρακτήρας της δραστηριότητας, η προσομοίωση, η αφηγηματική ανασύνθεση, η έρευνα, οι συσχετισμοί και οι πειραματισμοί βοήθησαν στην κατανόηση του φαινομένου και ενέπλεξαν δημιουργικά όλους τους μαθητές ανεξάρτητα από το μαθησιακό τους προφίλ και τις επιμέρους επιδόσεις τους!

Η τάξη μετατράπηκε σε βιωματικό εργαστήρι και τόσο οι μαθητές όσο και η υπεύθυνη καθηγήτριά τους ανυπομονούν για την επόμενη αντίστοιχη δραστηριότητα διότι, όπως λέει ο Dewey , «μόνο ό,τι δέχεσαι με τη ψυχή σου, αυτό μόνο μαθαίνεις και αυτό ενσωματώνεις στη ζωή σου και το χαρακτήρα σου»!