«Η των Βεροιέων μητρόπολις και δις νεωκόρος» - Λύσεις για νοικοκύρεμα, τουρισμό, θέσεις εργασίας

ΑΠΟΨΕΙΣ - ΓΝΩΜΗ

bima apostolou

Του Χρήστου Ορφανίδη

Εδώ και τουλάχιστον 2.700 χρόνια, η Βέροια ταξιδεύει στον χρόνο αντανακλώντας το φως του πολιτισμού. Είναι, όπως φαίνεται, η αρχαιότερη πόλη της Μακεδονίας και συνεχίζει την αδιάλειπτη παρουσία της, με το ίδιο όνομα και στην ίδια θέση.

Η πρώτη γραπτή μαρτυρία που διαθέτουμε για τη Βέροια είναι του ιστορικού Θουκυδίδη, όταν περιγράφει την εκστρατεία των Αθηναίων εναντίον της Ποτίδαιας της Χαλκιδικής (432 π.Χ.). Η ελληνιστική και ιδιαίτερα η ρωμαϊκή εποχή χαρακτηρί-ζονται ως οι πιο ένδοξες της μακραίωνης ιστορίας της.

Ας σημειωθεί ,ότι η περιοχή χαρακτηριζόταν από την πληθώρα και την ποικιλία των καλλιεργειών, γεγονός που ίσως αντανακλάται στην τοποθέτηση από τον Ηρόδοτο των κήπων του βασιλιά Μίδα στις παρειές του Βερμίου.

Ως έδρα του «Κοινού των Μακεδόνων»,η Βέροια από τους ελληνιστικούς χρόνους ήδη, δεδομένου ότι από εδώ καταγόταν η τελευταία βασιλική οικογένεια της Μακε-δονίας, των Αντιγονιδών, γνωρίζει εξαιρετική λαμπρότητα.

Η Βέροια αναφέρεται αναφέρετε στις σωζόμενες επιγραφές με τους τότε τίτλους της: «Η των Βεροιέων μητρόπολις και δις νεωκόρος» ή «Η σεμνότατη μητρόπολις της Μακεδόνιας» και «η λαμπρότατη μητρόπολις...», την επισκέφθηκαν δε πολλοί Ρω-μαίοι αυτοκράτορες, όπως ο Γορδιανός, ο Φίλιππος, ο Άραψ κ.ά. Εδώ διοργανώνον-ταν οι ιεροί αγώνες «Ολύμπια -Αλεξάνδρεια» προς τιμήν του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Ο πρώτος μεταχριστιανικός αιώνας σφραγίζεται από τις επισκέψεις του Αποστόλου Παύλου, το κήρυγμα του οποίου βρήκε πρόσφορο έδαφος στην πολυάνθρωπη πόλη με την εξαιρετική, κοντά στ' άλλα, πολιτιστική και καλλιτεχνική παράδοση. Για τον λόγο αυτό διακρίνουμε σε κάθε γωνιά, μνημεία - μνήμες του παρελθόντος της πόλης, σημάδια ακμής μιας διαφορετικής εποχής. Η παρουσία της Βέροιας κατά τους ελληνιστικούς χρόνους ήταν έντονη και η ακμή της συνεχίστηκε στην παλαιοχριστιανική περίοδο (4ος - 6ος αιώνας). Στην βυζαντινή περίοδο (1070-1080 μ.Χ.) ιδρύθηκε ο Μητροπολιτικός ναός, ο οποίος αποτελεί το καύχημα της ιστορίας της τέχνης στην πόλη, με τοιχογραφίες του τέλους του 12ου και του 13ου αιώνα. Στο κέντρο της πόλης διασώζονται 48 από τους 72 βυζαντινούς ναούς, αρκετοί από τους ο-ποίους, λόγω των επισκευών, δεν διατηρούν την αρχική τους μορφή, χωρίς όμως να χάνουν την γοητεία των αιώνων που εσωκλείουν.

Ακόμη το όνομα Βέροια ενστερνίστηκαν από τη μακεδονική μητρόπολη, που λει-τούργησε ως μητέρα προς θυγατέρες, πολλές πόλεις σ' ολόκληρο τον κόσμο, όπως η Βέροια ή Βερόη της Θράκης (τώρα Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας), το μετονομασ-θέν Χαλέπι ( Allepo ) της Συρίας, «τα Βέροια» ή Βέροια της Λακωνίας, η Βerea του Οχάιο των Η.Π.Α (και άλλοι οικισμοί της Αμερικής), συνοικία του Γιοχάνεσμπουργκ της Αφρικής, κ.ά.

Αυτή την λαμπρή ιστορία της πόλης μας οφείλουμε να την αναδείξουμε στο έπακρο ώστε να γίνει πόλος έλξης τουριστών όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά κι από όλο τον κόσμο (πράγ-μα το οποίο δεν έχουμε πετύχει έως σήμερα ).

Πόσο μάλιστα όταν οι αρχαιολογικοί Θησαυροί της Βεργίνας, το δεύτερο σε επισκεψιμό-τητα μετά την Ακρόπολη μνημείο στην χώρα, βρίσκεται δίπλα μας.
Για να προσελκύσουμε όμως τουρίστες πρέπει να τους υποδεχτούμε οδικά με ευρηματικές πινακίδες που να τους προϊδεάζουν αρκετά χιλιόμετρα πριν αφήσουν την Εγνατία οδό και όχι με πινακίδες του τύπου Βέροια και την χιλιομετρική απόσταση. Και αφού κατορθώσουμε να τους πείσουμε να ενεργοποιήσουν το φλας του οχήματός τους και να αφήσουν την Εγνατία οδό με προορισμό την πόλη μας, είμαστε υποχρεωμένοι να τους εξασφαλίσουμε άνετη διακίνηση μέσα στην πόλη και -το σημαντικότερο- παρκινγκ για το όχημά τους, πράγ-μα αδύνατο στις μέρες μας.

Τι ευχάριστη έκπληξη για έναν επισκέπτη θα είναι ένα τουριστικό περίπτερο που θα τους παρέχει πληροφορίες και ένας ηλεκτρονικός πίνακας – χάρτης με τα κομβικά σημεία της πόλης, μια έκθεση τοπικών προϊόντων, αναμνηστικών, βιβλίων και χαρτών που αφορούν την ιστορία της περιοχής, η ύπαρξη ξεναγού (δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας για τους συμπολίτες μας) !

Κάτι άλλο που εμάς τους δημότες αυτής της πόλις ίσως να μην μας απασχολεί αλλά για τους τουρίστες είναι βασική ανάγκη, είναι οι τουαλέτες που λείπουν από τουριστικά επι-σκέψιμους χώρους ,με την ανάλογη αισθητική και σεβασμό στον περιβάλλοντα χώρο .

Ένας άλλος τρόπος ξενάγησης είναι η εγκατάσταση πινακίδων χαρτών σε διάφορα σημεία της πόλης με πληροφοριακό χαρακτήρα καθώς και πληροφόρηση μέσω SMS, WI-FΙ (συσ-κευές-κόμβους ασύρματης πρόσβασης στο Ιντερνέτ), και γιατί όχι κάποια εφαρμογή μέσω κινητού η ταμπλέτας να έχει την δυνατότητα κάποιος να κατεβάζει εικόνες από μνημεία και χρήσιμες πληροφορίες για την ιστορία τους και πολλά άλλα στοιχεία (που για να τα απόκτήσει πρέπει να διαβάσει διάφορα βιβλία , περιοδικά, τοπικές εφημερίδες που τα περισσότερα δεν υπάρχουν σε ψηφιακή μορφή ) διευκολύνοντας την παραμονή του στην περιοχή και δίνοντας του το έναυσμα για περισσότερη εξερεύνηση , ευκολότερη πρόσβαση σε χώρους που σήμερα είναι δύσκολα προσβάσιμοι ,κάνοντας του να νοιώσει άνετα και να παραμείνει μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στην περιοχή μας.

Επίσης η Ιστοσελίδα του δήμου γιατί να είναι φτωχή σε υλικό και με γενικευμένες πληροφορίες.

Για να το πετύχουμε όμως αυτό πρέπει να περιποιηθούμε τα μνημεία μας πχ. το Βήμα του Αποστόλου Παύλου που δεν εντάχθηκαν στο σχέδιο της ανάπλασης και παραμένει παρατη-μένο και βρώμικο.

Η πλατεία Ωρολογίου επίσης που αρκετές φορές ανακατασκευάστηκε χωρίς μέχρι σήμε-ρα να βρει τον πραγματικό της χαρακτήρα.

Η Μπαρμπούτα, ενώ θα μπορούσε να είναι τόπος χαλάρωσης και πεζοπορίας παραμένει παραμελημένη και βρώμικη .

Εκκλησίες με χαρακτηριστική αρχιτεκτονική και υπέροχες αγιογραφίες παραμένουν στην αφάνεια.

Η φροντίδα της καθαριότητας που δεν είναι στα καλύτερα της (κάδοι λιγοστοί κατεστραμ-μένοι, τοποθετημένοι σε λάθος σημεία που τις περισσότερες φορές εμποδίζουν πεζούς και οχήματα, ακάλυπτοι και βρώμικοι μπροστά σε εισόδους μνημείων).
Αδέσποτα σκυλιά που κυκλοφορούν σε διάφορα σημεία της πόλης με το κυνοκομείο κλεισ-τό και εγκαταλελειμμένο.

Σε έναν τόπο που φημίζετε για την ποικιλία των γεωργικών προϊόντων του, γιατί να μην έχουμε μια εκδήλωση - γιορτή πχ. του ροδάκινου ένα προϊόν για το οποίο είμαστε γνωστοί σε τόσες χώρες του εξωτερικού.

Όσα αναφέραμε και πολλά άλλα περιλαμβάνονται στα σχέδιά μας και πρέπει τώρα να πάρουμε θέση – όλοι μας- ώστε να αλλάξουμε τα κακώς κείμενα και να διαμορφώσουμε μια -Νέα Βέροια- ελκυστική για τους ξένους αλλά και για τους ίδιους τους πολίτες της.

Ο Χρήστος Ορφανίδης είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τον Συνδυασμό του Γιάννη Παπαγιάννη