Τι απάντησε η κυβέρνηση στην ερώτηση του ΚΚΕ για τα προβλήματα των εργαζομένων στην επιχείρηση "Αρβανιτίδης"

ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

arvanitidis

Συζητήθηκε στην Βουλή η ερώτηση που κατέθεσε το ΚΚΕ για τα προβλήματα και τις καταγγελίες των εργαζομένων στην επιχείρηση "Αρβανιτίδης". Στην απάντησή του ο Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Βασίλειος Κεγκέρογλου σημείωσε: 

"Πολλές φορές έχω προβεί σε παρόμοιες διαπιστώσεις, αλλά βεβαίως οι εργαζόμενοι δεν περιμένουν μόνο τις διαπιστώσεις μας και γι' αυτό υπάρχουν και άμεσες ενέργειες των υπηρεσιών που έχουν να κάνουν με τον έλεγχο των επιχειρήσεων που παραβαίνουν τη νομοθεσία, που δεν τηρούν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στους εργαζόμενους και φυσικά στο ασφαλιστικό σύστημα και την πολιτεία.

Για τη συγκεκριμένη επιχείρηση έχω να πω ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχουν προβλήματα που είναι σε γνώση των υπηρεσιών. Θα αναφέρω ότι συνολικά οι έλεγχοι που έγιναν το τελευταίο διάστημα είναι είκοσι ένας, μετά από αναφορές και καταγγελίες των εργαζομένων και παραγγελίες προς την υπηρεσία. Δεκάδες χιλιάδες ευρώ επιβλήθηκαν ως πρόστιμο και έγιναν δεκατρείς μηνύσεις στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών που αφορούν μη καταβολή δεδουλευμένων.

Βέβαια, πέρα από τις εργατικές διαφορές σε περιφερειακό επίπεδο, έγινε και μία τριμερής εδώ στο Υπουργείο, όπου καλέσαμε την επιχείρηση, μετά από αυτές τις διαπιστώσεις που έγιναν από τις περιφερειακές υπηρεσίες και μετά από αίτημα των εργαζομένων, για να δούμε τι σκοπό έχει σε σχέση με τις υποχρεώσεις της. Έγινε μία συζήτηση η οποία αφορούσε την καταβολή των δεδουλευμένων. Από το Σεπτέμβριο και μετά υπήρχαν εκκρεμότητες. Συμφωνήθηκε να καταβληθούν μέχρι τις 21-12-2013, λίγο πριν τα Χριστούγεννα, οι αποδοχές του Σεπτεμβρίου για όλους τους εργαζόμενους και βεβαίως, τον Ιανουάριο να συνεχιστούν, ούτως ώστε με το πρόγραμμα το οποίο συμφωνήθηκε να εξομαλυνθεί η κατάσταση.

Ωστόσο, προέκυψε και ζήτημα την 31η Δεκεμβρίου που είχε να κάνει με την απόφαση της επιχείρησης να κλείσει ένα κατάστημα στο Δήμο Νάουσας. Για το συγκεκριμένο, θα πρέπει να πω ότι το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων Ημαθίας διενήργησε στις 8 Ιανουαρίου έλεγχο για την εργατική διαφορά και βέβαια, η μεταβολή για τους εργαζόμενους είναι βλαπτική. Χαρακτηρίστηκε βλαπτική και εκδικητική, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι. Το Τμήμα συνέστησε την παραπομπή στα πολιτικά δικαστήρια, στα οποία πρέπει να προσφύγουν, αλλά έκανε και παρέμβαση για τη μετακίνηση των εργαζομένων στο κοντινότερο κατάστημα της επιχείρησης, προκείμενου να καταστεί ευκολότερη και οικονομικότερη αυτή η μεταβολή, χωρίς αυτό να αναιρεί το γεγονός ότι είναι βλαπτική για τους εργαζόμενους.

Την επαύριον διενεργήθηκε στην Περιφερειακή Διεύθυνση της Μακεδονίας πια, συμφιλιωτική διαδικασία μετά από αίτημα του Πανελλαδικού Σωματείου Εργαζομένων στην εταιρεία ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ και είχε θέμα τη μη καταβολή δεδουλευμένων, την τήρηση του χρονοδιαγράμματος εξόφλησης και βεβαίως, πάντα το θέμα της μη τήρησης του Προεδρικού Διατάγματος 240, που αφορά τη συνεννόηση με τους εργαζόμενους, την ενημέρωση, τη διαβούλευση για το μέλλον της απασχόλησής τους.

Θα συνεχίσω στη δευτερομιλία μου, γιατί πραγματικά είναι σε εξέλιξη κάποια πράγματα σε σχέση με αυτή την εταιρεία. Θα πρέπει να δούμε εάν τελικά οι επιχειρηματίες έχουν σκοπό να τηρήσουν αυτά τα οποία έχουν δεσμευθεί και κεντρικά και περιφερειακά στις τριμερείς που έχουν γίνει".

Θεοδόσης Κωνσταντινίδης (ΚΚΕ): "Νομίζουμε, κύριε Υπουργέ, ότι μόνο με την παρέμβαση των υπηρεσιών -που είναι και υποστελεχωμένες, άλλωστε- δεν πρόκειται να λυθούν αυτά τα σοβαρά και οξυμένα προβλήματα. Χρειάζεται και πολιτική βούληση, αλλά και η προσωπική σας παρέμβαση.

Έχουμε υπ' όψιν μας την τριμερή και το περίφημο Πρακτικό Συμφιλίωσης που υπογράφτηκε. Συμμετείχατε και εσείς. Εκεί, εκτός των άλλων, τέθηκε και ένα ζήτημα που προϋπήρχε, ότι μέρος των οφειλών των δεδουλευμένων θα πληρώνεται με διατακτικές, δηλαδή, να ψωνίζουν οι εργαζόμενοι από το κατάστημα με ένα χαρτί που θα τους δίνει η επιχείρηση.

Καταλαβαίνετε ότι η λαϊκή οικογένεια δεν έχει μόνο ανάγκη από τα είδη σούπερ μάρκετ. Πέραν τούτου και αυτό δεν τηρήθηκε ή τηρείται επιλεκτικά. Όποιος σηκώνει κεφάλι μένει πίσω και στα δεδουλευμένα και κρέμεται και η δαμόκλειος σπάθη της απόλυσης πάνω από το κεφάλι του. Δεν είναι τυχαίο ότι το κατάστημα που έκλεισε στις 31 Δεκεμβρίου είναι στον Κοπανό του Δήμου Νάουσας στην Περιφερειακή Ενότητα της Ημαθίας.

Είναι από τα καταστήματα που έκλειναν σε περιπτώσεις απεργίας. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με έναν απλό εργοδότη, αλλά με μία σκληρή και ανάλγητη εργοδοσία.
Καλό θα είναι, κύριε Υπουργέ, να μας πείτε –ή να ψάξετε να δείτε- τι έγινε σε σχέση με το αποτέλεσμα αυτού του περίφημου «πρακτικού της συμφιλίωσης», γιατί όπως λέει το ίδιο το Πρακτικό, ζητήθηκε από την εταιρεία να αποσταλεί στις υπηρεσίες του Υπουργείου το πρόγραμμα αποπληρωμής. Να μας πείτε αν αυτό έχει αποσταλεί και αν αντίστοιχα τηρούνται οι όροι της αποπληρωμής, πέραν των άλλων ευθυνών που έχει η συγκεκριμένη εργοδοσία.

Υπάρχουν καταγγελίες –αυτές αναφέρονται σε μία μηνυτήρια αναφορά του Πανελλαδικού Σωματείου ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ, αλλά και της Ένωσης Εμποροϋπαλλήλων Ελλάδας- που λένε ότι εδώ και καιρό λειτουργεί μία παράλληλη εταιρεία, τα καταστήματα της οποίας έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους στους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία λειτουργεί για το συμφέρον των ίδιων των μετόχων και έχει το ίδιο αντικείμενο δραστηριότητας. Σ' αυτήν την καταγγελία αναφέρεται ότι οι καταθέσεις από τα ταμεία των καταστημάτων της ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ γίνονται σ' αυτήν την εταιρεία.

Αυτή είναι συγκεκριμένη καταγγελία. Έχει συνταχθεί μηνυτήρια αναφορά. Παρακαλώ πολύ να τη διερευνήσετε, για να μπει ο κάθε κατεργάρης στον πάγκο του".

Βασίλειος Κεγκέρογλου: "Εγώ θα διαβιβάσω τα Πρακτικά στο ΣΔΟΕ, όσον αφορά τη μεταφορά της καταγγελίας των εργαζομένων για το αδίκημα το οποίο σαφώς και είναι παράβαση του νόμου, δηλαδή της κατάθεσης των εισπράξεων της μίας εταιρείας σε λογαριασμό της άλλης, προκειμένου το ΣΔΟΕ που είναι αρμόδιο να ερευνήσει άμεσα την υπόθεση.

Από εκεί και πέρα, όσον αφορά τους εργαζόμενους, σαφώς δεν θα αφήσουμε περιθώρια σε σχέση με τη μη καταβολή των δεδουλευμένων και θα προχωρήσουμε σε ενέργειες. Θα προχωρήσουμε στην εφαρμογή του νόμου βεβαίως και για τις περιπτώσεις των απολύσεων στο συγκεκριμένο κατάστημα, στο οποίο αναφερθήκατε, όπως και για την υποχρέωση της καταβολής των δεδουλευμένων, όταν μάλιστα έχει υπογραφεί ένα «πρακτικό συμφιλίωσης», για την τήρηση ή μη του οποίου περιμένουμε ενημέρωση από κάθε πλευρά βεβαίως, διότι αναφέρεται συγκεκριμένα και για το μήνα Σεπτέμβριο, αλλά και για την υποβολή προγράμματος για την αποπληρωμή όλων των υποχρεώσεων της εταιρείας από τον Ιανουάριο και μετά.

Βεβαίως, θα ήθελα να πω ότι ταυτόχρονα έχουμε προχωρήσει σε όλα τα αναγκαστικά μέτρα ενάντια στην επιχείρηση για τις μεγάλες οφειλές που έχει στο ΙΚΑ. Αυτό δεν μπορεί να μείνει χωρίς ενέργειες. Θα ήθελα να πω και το ποσό, καθώς μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου έχουν βεβαιωθεί οφειλές 21 εκατομμυρίων ευρώ. Πρέπει να πω ότι έχουν κινηθεί οι διαδικασίες και όλα τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης, σύμφωνα με το ν. 4152.

Από την πλευρά μας δεν υπάρχει καμία ανοχή σε καμία συμπεριφορά. Υπάρχει, βεβαίως, μία προσπάθεια που καταβάλλουμε πάντα –και πρέπει να την καταβάλλουμε- για να βρεθεί πλαίσιο συνεννόησης, το οποίο όμως για να υπάρξει και για να έχει βιωσιμότητα, απαιτεί την τήρηση όσων συμφωνούνται. Όταν δεν τηρούνται αυτά που συμφωνούνται και η μία πλευρά είναι ασυνεπής –συγκεκριμένα η πλευρά της εργοδοσίας- τότε δεν έχει νόημα και η συμφιλιωτική διαδικασία.

Γι' αυτό παράλληλα προχωρούμε όλες τις ενέργειες που προβλέπονται από το νόμο και δεν αρκούμαστε στη συμφιλιωτική διαδικασία".