ΑΠΟΨΕΙΣ - ΓΝΩΜΗ
Του Θεόδωρου Κουτρούκη*
Tα τελευταία χρόνια στη χώρα μας έχουν διαδοθεί με ταχείς ρυθμούς τα Ανοικτά Λαϊκά Πανεπιστήμια (ΑΛΠ), εκπαιδευτικοί οργανισμοί που κατά κανόνα απευθύνονται σε ενήλικες με προσδοκία να αποκτήσουν πρόσβαση σε άτυπες δράσεις δια βίου μάθησης και προσωπικής ανάπτυξης. Οι δραστηριότητες αυτές διοργανώνονται από Δήμους, Συλλόγους, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρίες αλλά και ιδιωτικές εταιρίες και βασίζονται στην πρόσκληση πανεπιστημιακών καθηγητών αλλά και ορισμένων ειδικών επιστημόνων κι ερευνητών που παρέχουν διαλέξεις στα θέματα της ειδίκευσης τους. Η παρακολούθησή των προγραμμάτων σπουδών δεν έχει συγκεκριμένες εκπαιδευτικές απαιτήσεις και οι διαλέξεις είναι εκλαϊκευμένες και υιοθετούν τις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων. Στόχος των ΑΛΠ δεν είναι η παροχή αναγνωρισμένης εκπαίδευσης ή κατάρτισης αλλά η ένταξη και δικτύωση των σπουδαστών σε ένα περιβάλλον μάθησης.
Ωστόσο, μερικοί διαχωρισμοί είναι αναγκαίοι:
Κοντολογίς, τα ΑΛΠ είναι ενδιαφέροντες οργανισμοί που προσφέρουν χρήσιμες και ωφέλιμες δραστηριότητες δια βίου εκπαίδευσης στη χώρα μας, ωστόσο απέχούν πολύ από το να συγκριθούν με τα αναγνωρισμένα Πανεπιστήμια και την προσφορά των τελευταίων στην κοινωνία, την εκπαίδευση, την αγορά εργασίας και την έρευνα. Αυτό είναι και το βαρύνον κριτήριο που πρέπει να συνυπολογίσει κάθε πολίτης όταν επιλέγει να συμμετέχει στην μία ή την άλλη μορφή παροχής εκπαίδευσης.
* Επικ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου