Στην κοιλάδα των ρόδων του Καζανλάκ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΔΙΑΦΟΡΕΣ

kazanlak3Του Νίκου Τσιαμούρα

Στο Καζανλάκ στην κοιλάδα των ρόδων και το βασίλειο των Οδρυσών Θρακών του βασιλιά Σεύδη ( 342-300 π.Χ.). Το ταξίδι μας στο φανταστικό περιβάλλον στην ιστορία και την μυθοπλασία ξεκίνησε μόλις περάσαμε τα σύνορα.

Φύγαμε από την Βέροια στις μία ή ώρα ξημερώματα Παρασκευής ( μια μεγάλη παρέα 29 ατόμων και ο οδηγός ), για το Καζανλάκ της Βουλγαρίας. Μαζί μας ο Σύλλογος Ντόπιων Μακροχωρίου και περιχώρων ( χορευτικό συγκρότημα) και οι εκπρόσωποι του Δήμου.
Διαδρομή πανέμορφη ονειρεμένη. Βέροια- Σαντάσκι – Μπλακόεβγκραντ – Σόφια – Φιλιππούπολη – Καζανλάκ.

Περάσαμε τον ποταμό Στρυμώνα, Στρούμα στα βουλγάρικα, Καρά – σου ( μαύρο – νερό ) στα Τούρκικα. Πηγάζει από το όρος Βίτοσα . Ποτάμιος θεός, βασιλιάς της Θράκης και γιος του θεού Άρη.
Πλησιάζουμε στις Σέρρες, βρισκόμαστε στην ομηρική Θράκη. Επεκτεινόταν μέχρι τον Αξιό, τον Ελλήσποντο και τη Μαύρη θάλασσα, μέχρι τη Σερβία και ολόκληρη την σημερινή Βουλγαρία. Ινδοευρωπαϊκή φυλή.

kazanlak4Ο προπάτορας τους λεγόταν Θράξ, γιος του θεού του πολέμου Άρη. Η Θράκη ήταν κόρη του Ωκεανού και της Παρθενόπης, αδελφή της Ευρώπης. Περάσαμε τα σύνορα μπήκαμε στη Βουλγαρία, ιδρυτής της χώρας υπήρξε ο Ασπαρούχ το 685 μ.Χ. αποκαλούμενος και Χαν.

Συναντάται και ως Ισπερίχ που το όνομα του σημαίνει ΄΄ αυτός που έχει ψυχή αλόγου΄΄.
Στην αρχαιότητα η περιοχή ονομαζόταν από τους Έλληνες Μοισία.

Προσπεράσαμε το Σαντάσκι. Η περιοχή κατοικήθηκε από την θρακική φυλή των Μαίδων. Εδώ γεννήθηκε και μεγάλωσε σαν σκλάβος ο Θρακιώτης στην καταγωγή Σπάρτακος. Πουλιέται σαν δούλος στον εκπαιδευτή Γναίο Λέντολο Βατιάτα.

Την περίοδο 70 – 73 π.Χ. ηγήθηκε μεγάλης επανάστασης δούλων και άλλων κοινωνικώς καταπιεσμένων ατόμων εναντίον των Ρωμαίων. Γνωστή ως η επανάσταση του Σπάρτακου ή την επανάσταση των μονομάχων.

Μετά από μια διαδρομή 3ωρών περίπου φθάσαμε στα περίχωρα της Σόφιας. Στα Ρωμαϊκά χρόνια ονομαζόταν Σερδίκη, στην βυζαντινή περίοδο Τριαδίτσα. Το 809 μ.Χ. μπαίνει στα όρια του Βουλγάρικου κράτους και παίρνει το Σλάβικο όνομα Σρέντετς. Στις αρχές του 15ου αιώνα ονομάζεται Σόφια, επειδή εκείνο τον καιρό η βασικότερη εκκλησία της περιοχής ήταν η Αγία Σοφία. Από το 1809 πρωτεύουσα του βουλγάρικου κράτους.

Συνεχίζουμε για Φιλιππούπολη, χτισμένη στις δυο όχθες του ποταμού Μαρίτσα ( π. Έβρος ), έχει ιστορία 6000 ετών. Γνωστή αρχικά ως θρακική πόλη με το όνομα Ευμολπιάδα. Το 342 π.Χ. κατελήφθη από τον Φίλιππο τον Β΄ που μετονόμασε την πόλη σε Φιλιππόπολις. Στα ρωμαϊκά χρόνια Τριμόντιον ( πόλη των 3 λόφων ). Το όνομα Πλοβντίφ πρωτοεμφανίζεται το 15ο αιώνα.

kazanlakΠλησιάζουμε στην επαρχία της Στάρα Ζαγόρα , στην κοιλάδα των ρόδων και στην πόλη Καζανλάκ.
Η περιοχή πλούσια σε αρχαιολογικά μνημεία τα οποία περιλαμβάνουν νεολιθικούς οικισμούς ταφικά μνημεία της ακμής της θρακικής βασιλείας έως και νεκροπόλεις των ρωμαϊκών χρόνων.

Η πόλη του Καζανλάκ μας υποδέχεται περασμένες 10 το πρωί ήρεμη και ήσυχη στους ρυθμούς της καθημερινότητας. Στην ακμή του θρακικού πολιτισμού τον 4ο π.Χ. αιώνα, εδώ βασίλευσε ο θρυλικός βασιλιάς ο Σεύθης ο ΙΙΙ ( 342 – 300 π.Χ.). Την περίοδο της βασιλείας του το θρακικό βασίλειο ήταν υποτελής στον Μέγα Αλέξανδρο.

Η πόλη Σευθόπολη βρίσκεται σήμερα στο βυθό του φράγματος Καπρίνκα. Ήταν πρωτεύουσα του βασιλείου των Οδρυσών Θρακών από το 340 π.Χ. Τα ερείπια της πόλης ανακαλύφθηκαν το 1948 κατά την οικοδόμηση του φράγματος και ερευνήθηκαν έως το 1954.

Οι χαραγμένες στα αντικείμενα του τάφου στα ελληνικά αποκαλύπτουν το όνομα του βασιλιά Σεύθη, ο οποίος είχε οδηγήσει 150 χιλιάδες ιππείς εναντίον του Μέγα Αλέξανδρου.

Συνάντηση με τους εκπροσώπους του Δήμου και τη Δήμαρχο. Το μεσημέρι χαθήκαμε στην αγορά και στον πεζόδρομο της πόλης. Το απόγευμα άρχισαν οι εκδηλώσεις όπου θαυμάσαμε και χειροκροτήσαμε και το δικό μας χορευτικό συγκρότημα από το Μακροχώρι της Βέροιας.

Μετά από ένα πλούσιο δείπνο, στην κεντρική πλατεία, η πόλη τιμά και γιορτάζει τα 110 χρόνια της γιορτής των ρόδων, με μια αναδρομή στο παρών και το παρελθόν με χορευτικά μπαλέτα της πόλης, που μας αφήνουν κατάπληκτους με το ρυθμό τους.

Η μέρα έρχεται με δυνατή βροχή που ευτυχώς στην συνέχεια κόπασε και μπορέσαμε να απολαύσουμε τις εκδηλώσεις της ημέρας. Η ημέρα μας ξεκίνησε με μια ξενάγηση στο αρχαιολογικό μουσείο και στις γειτονιές της πόλης.

Το μεσημέρι καλεσμένοι της Δημάρχου η αποστολή της Βέροιας σε ένα παραδοσιακό κτίριο με εκπροσώπους ακόμη και από τη μακρινή Ιαπωνία ανταλλάσσουμε δώρα και φιλοφρονήσεις για καλή επιτυχία των εκδηλώσεων.

Το απόγευμα τα χορευτικά συγκροτήματα είχαν την τιμητική τους και πάλι. Με το που βράδιασε στην καταπράσινη φιλήσυχη πόλη η βραδιά έκλεισε με τοπικά συγκροτήματα μουσικών στην κεντρική πλατεία.

Ξημερώνει Κυριακή η τελευταία ημέρα των εκδηλώσεων. Μετά το πρωινό ξεναγηθήκαμε στους αγρούς όπου καλλιεργούν τα τριαντάφυλλα ( ρόδα ), από το ροδέλαιο παρασκευάζουν διάφορα καλλυντικά για το πρόσωπο, τα χέρια, το σώμα, κ.α.

kazanlak1Το μεσημέρι αρχίζει η παρέλαση με την βασίλισσα των ρόδων ντυμένη στα ροζ χρώματα τα τριανταφυλλένια να παρελαύνει και να ξεσηκώνει το πλήθος.

Επιστροφή ..... Από τον παλιό εθνικό αυτοκινητόδρομο. Διαδρομή Καζανλάκ – Κάρλοβο – Σόφια – Μπλακόεβγκραντ – Σαντάσκι.

Διασχίζουμε την ύπαιθρο προσπερνάμε πόλεις και χωριά, τώρα ανεβαίνουμε λόφους και βουνά.
Διαδρομή ονειρεμένη καταπράσινη και βροχερή. Η διαδρομή χαμένη σε πυκνή βλάστηση από πλατύφυλλα και κωνοφόρα δένδρα μέχρι και την πόλη της Σόφιας.

Πλησιάζουμε στο Μπλακόεβγκραντ και συνεχίζουμε. Αριστερά μας ο επαρχιακός δρόμος που οδηγεί σε 31 χιλιόμετρα στη μονή Ρίλα. Κτισμένη σε υψόμετρο 1147 μέτρων από τον Ιβάν Ρίλσκι το 927 μ.Χ.
Από το 1983 η UNESCO το θεωρεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς.

Με την επιστροφή στην πατρίδα μας η εμπειρία έγινε γνώση και το ταξίδι μας στην κοιλάδα των ρόδων ανεπανάληπτο.

Υ.Γ. Σε όλους εκείνους που μαζί ταξιδεύσαμε, ξεναγηθήκαμε και γνωρίσαμε την περιοχή στην κοιλάδα των ρόδων του Καζανλάκ που ακόμα και σήμερα αποκαλείται κοιλάδα των βασιλέων της Θράκης.